Ponte.hu

Gravity Sketch: 3D modellezés a virtuális valóságban

2016. szeptember 30. - dismay22

001_gravity.jpg

3D objektumokat a legkönnyebben egy valós háromdimenziós térben lehet megtervezni, ez a tapasztalat rejlik a minap megjelent Gravity Sketch szoftver mögött, ami nemes egyszerűséggel a virtuális valóságba emeli át a tervezés teljes folyamatát. A londoni Gravity Sketch, a CAD (computer-aided design) munkamódszerét szeretné gyökeresen megújítani, sokat merítettek a Google’s Tilt Brush VR applikációból, de ez a szoftver sokkal inkább az ipari dizájnban utazó felhasználókat szolgálja ki, profiknak készült és munkaeszköznek. Nem véletlen, hogy 3D printerek mellé szánják az alkotói, hogy a megtervezett terméket rögvest már prototípusként is lehessen látni a valóságba is. Maga a Gravity Sketch jelenleg a Kickstarter kampányát pörgeti, de már elő is lehet rendelni a szoftvert.

002_gravity.jpg

A digitális 3D tervezés megújítása végett az immerzív virtuális terek remek munkakörnyezetet jelentenek (gyakorlatilag bármekkora eszközt meg lehet tervezni és életnagyságban is), a VR környezetben pedig a gesztusvezérlés és a térbeli tervezés új aspektusai is megjelennek megkönnyítve a tervező CAD-mérnökök munkáját. A való világban folyó tervezést sem hagyják ki a folyamatból, ugyanis a VR szoftver szervesen kapcsolódik a jelenleg az iOS platformon működő Gravity Sketch változathoz, ami idén tavasszal jelent meg a piacon (az iPad Pro-ra tervezték kifejezetten, mint hardverre).

003_gravity.jpg

A Gravity Sketch lelke a speciális térbeli geometriai algoritmusa, ami lehetővé teszi a valós idejű 3D komplex tervezést és manipulációt. Nem kell hozzá bonyolult CAD-tréninget sem elvégezni, maga a virtuális felület megismeréséhez és megszokásához elég néhány óra. Maga a szoftver más asztali  csomagokhoz is illeszthető, így nem kell senkinek sem új 3D környezetet, menürendszert megtanulnia. A legnagyobb előnye talán az, hogy egyszerre többen is dolgozhatnak egy virtuális terven fizikailag egymástól távolról is. Mind Windows és MacOS környezetben működik, HTC Vive és Oculus Rift HMD-kkel kompatibilis. A Gravity Sketch licence már 60 dollártól megvásárolható, a kereskedelmi forgalomban az alapszett 2017 januárjában kerül majd.

In the Robot Skies: a film amit kizárólag drónok készítettek

2016. szeptember 29. - dismay22

001_drone.jpg

Drónokkal lassan Dunát lehet rekeszteni, viszont sajnos előbb vagy utóbb hazánkban is szigorúan szabályozni fogják őket. Már ma is találkozhatunk olyan esetekkel, amikor a rendőrség elkobozza a politikus háza körül sertepertélő pilóta nélküli repülő objektumot. A legtöbb drón nem is más, mint egy olcsó repülő kamera, a lényeg az a levegőből tudjon képeket készíteni a gazdájának. A komolyabb drónokkal viszont ma már még hazánkban is lépten-nyomon találkozhatunk, az agráriumban, itt teljes értékű mezőgazdasági eszközökként használják már őket a mindennapokban is.

002_drone.jpg

Van a drónoknak egy olyan faja, amit ma a leginkább a filmrendezők használnak, ezek fél- vagy teljesen automata módban tudnak repülni és filmezni a levegőből. Liam Young az Egyesült Királyáságban építészként dolgozik, neki munkaeszközei a felspécizett drónok. Tim Maughan-al egy új projektbe kezdett, az első kizárólag drónokkal forgatott filmet készítették el, az In the Robot Skies-t. Magát a filmet majd csak október 8-án mutatják be a London Film Festival-on, de a trailere már elérhető.

003_frone.jpg

Az In the Robot Skies nem csak egy egyszerű légi felvételek összevágott elegye, hanem a drónok "szemein" keresztül mutatja be London városát, sőt a robotrepülőgépek még azonosítják is és felcímkézik a filmben szereplő embereket és követik őket a hétköznapokban. Felveszik az antiszociális viselkedést, mint a biztonsági drónok és azonosítják az elkövetőket és követik őket a levegőben az otthonukig.

004_drone.jpg

A városban fellelhető CCTV kamerákkal megtámogatva a drónok totális automata megfigyelést tesznek lehetővé, egy olyan jövőt felvázolva, amitől ma még mindenki retteg. Az In the Robot Skie pont ezt mutatja be, ennek a csírái már működnek bizonyos londoni kerületekben, csak a legtöbben nem tudnak róla. A technológia egyre olcsóbb lesz, így a drónos megfigyelő rendszerek is, a Person of Interest sorozatban felvázolt jövő pedig így már nem elképzelhetetlen, hanem maga a drónos rögvalóság lesz. Az ember által belakott terekbe ember által alkotott gépek költöznek, lassan felesleges is lesz benne így az emberi erőforrás maga.

005_drone.jpg

Liam Young-nak nem az első filmje ez, amit a drónokra alapoz, 2012-ben már több művésszel közösen készítette el, az “Under Tomorrows Skies” című filmet, 2014-ben rendezte meg a City of Drones, aminek a zenéjét John Cale szerezte, ebben egy repülő robot szemén keresztül fedezünk fel egy jövőbeni várost egy virtuális utazás során.

Minden út a Marsra vezet: Elon Musk mert álmodni egy nagyot

2016. szeptember 28. - dismay22

001_mars_1.jpg

Elon Musk végre felfedte nagy álmát tegnap Mexikóban az International Astronautical Conference-en, szinte mindent megtudtunk arról, hogyan is képzeli fantasztikus marsi utazását. Mint a SpaceX CEO-ja szeretné kolonizálni a Marsot és az emberiségből interplanetáris fajt varázsolni, akik meghódítják a világűrt majd egy nap teljesen (vagyis leigázzák szőröstül bőröstül). Első lépésként a Marsot kell meghódítani, amire azért esett a választása, mert ez a bolygó hasonlít a legjobban a Földhöz, legalábbis a nappalok és az éjszakák hossza is klappol valamennyire, és vizet is találtak már a vörös planétán, vagyis még farmerkedni is lehet majd.

002_mars_3.jpg

A legnagyobb probléma jelenleg az, hogyan lehet olcsón és gyorsan odajuttatni a telepeseket. Ma is működne már egy csak odaútra szóló megoldás, de roppant drága lenne, kb. 10 milliárd dollárba fájna a SpaceX-nek emberenként a szállítás technológiai és biztonságos kivitelezése. Elon most azon dolgozik, hogy ezeket a költségeket mihamarabb lefaragja 200 ezer dollárra, vagyis egyfajta fapados járatot tudjon indítani a vörös bolygóra.

003_mars_2.jpg

Ha már viszont sikerült megfelelő telepest odajuttatni akkor a határ csak a csillagos ég, hiszen a jövendő marsi város előtt hatalmas lehetőségek rejtekeznek. Ha már belakta az emberiség, akkor innen csak egy ugrás a többi lakhatónak vélhető bolygó, mint a Jupiter vagy a Szaturnusz holdjai, mellesleg az űrbéli bányászatban is bizakodik, ami a marsi új technológiát is megalapozná és támogatná.

004_mars_2.jpg

Arra kérdésre, hogy miért nem a Holdon kellene először bázist alapítani, a légkör hiányát és a nyersanyagokban való szegénységét hozta fel, meg hogy 28 napos egy holdi nap. Sőt Elon szerint a Mars terraformálható, szóval egyszer lesz majd újra ott óceán és megfelelő emberi fogyasztásra alkalmas klíma is.

005_mars_2.jpg

Egyébként Musk azért a fogához veri a garast, mert egy rakétában és egy űrhajóban gondolkodik, melyeket többször is fel lehet majd használni a tervei szerint, állítólag olyan technológiát vetnek be amivel tizenötször is meg lehet az oda-vissza utat majd tenni. A rakéta a mostani Falcon 9-ből lesz felturbósítva, majd 122 méter hosszúságúra hizlalják majd fel, hogy bírja a gyűrődést az űrben.

006_mars_1.jpg

Az űrhajó egy Föld körüli pályán várja az utasait és napelemeket is használ az utazáshoz és metán alapú meghajtást (ezt a Marson is gyártanák a visszautakra). 115 nap alatt lehetne kivitelezni, de akár 80 napra is le lehet csökkenteni ezt optimális esetben. Egyszerre 100 embert tud szállítani, érthető tehát miért akar olyan sokat fordulni. 1000 ember minimum kellene a marsi telep beindításához és szinten tartására, persze még bele kell számítani a lemorzsolódást (balesetek, katasztrófák), szóval a Marsra folyamatosan kell majd az emberi erőforrás.

007_mars.jpg

Annyira nem kell rohanni foglalni a jegyeket előre, mert az egész projekt biztonságos kivitelezése kb. 2027-re van időzítve, elsőként még magát a rakétát kell tökéletesíteni főként, mivel ezzel van még a legtöbb technológiai probléma. Mindenesetre Elon Musk mert álmodni egy nagyot, így 2016-ban nemcsak a virtuális valóság, de a Mars is bekerült az emberiség majdnem megvalósult álmai közé.

Alan Turing nyomában: mesterséges intelligencia és a zene

2016. szeptember 27. - dismay22

001_turing.jpg

Ma a legnagyobb szenzáció az, hogy a mesterséges intelligencia már önálló zeneműveket is tud írni, de sokan nem tudják már a múlt század 50-es éveiben is képes volt erre a számítógép hála Alan Turing munkásságának. Ugyan a híres brit ICT szakembert a II. világháborúban végzett enigmás kódfeltöréséről ismerik csupán, mégis ma őt tekinthetjük a mesterséges intelligencia atyjának is részben. Sőt hozzá köthető az első számítógépes zeneszerzés is, 1951-ben már arra használta a számtógépeket, hogy digitálisan készítsen hangzó alkotásokat. Turing 3 számot rögzített gépeivel, a “Baa Baa Black Sheep,”-et, egy  Glenn Miller számot az “In the Mood,”-ot és nem meglepő módon a nemzeti himnuszt a “God Save the King.”-et.

002_turing.jpg

Maguk a számítógépes zenei reproduktumok feledésbe merültek egészen mostanáig, amikor is az University of Canterbury-nek sikerült Új Zélandon restaurálni a számokat, itt lehet belehallgatni a számokba (mp3 formátumban kerültek fel a netre). Nem kell meglepődni meglehetősen egyszerűen szólaltatta meg a számítógép a korukban ismert dallamokat, mégis megdöbbentő, hogy már 65 évvel ezelőtt mire volt képes a kezdetleges számítástechnika. Az eredeti adathordozók amúgy mindenki szeme előtt hevertek egy 12 inches diszken, de a felvétel torz volt rajtuk, nem véletlen, hogy számítógépek segítségével sikerült a tökéletes restaurációjuk.

003_turing.jpg

Érdekesség az, hogy biztos mindenki emlékszik arra, az első komolyabb zenei megoldásokat a Commodore 64 és az Amiga sorozat hozta el a számítógépes játékokban annak idején, igaz a Sinclair ZX Spectrummal is lehetett már többszólamú zenét szerezni. A mai MIDI-s és DAW-os időkben pedig a mesterséges intelligenciás gépi zeneszerzés az, ami Damoklész kardjaként fenyegeti a kortárs elektronikus zeneszerzőket. A gépek nem fogják még egy ideig nyilván elvenni a zeneszerzők kenyerét azért még, mint a robotok a munkahelyeket. Jelenleg amúgy is a streaming médiában megy a harc, a Spotify vagy az Apple éli túl a 2017-es évet, emberek azért még kellenek a zenéhez egy ideig vélhetőleg. 

Irány a Mars: a NASA és a kevert valóság

2016. szeptember 26. - dismay22

002_mars_1.jpg

A kevert valóság mosta kapóra jött a NASA-nak, szinte minden lehetőségét ki tudják már ma is aknázni a félig kész technológiának, érdekes elgondolkodni azon, mit is tud majd egy működő virtuális valósággal majd kezdeni az amerikai űrhivatal éles bevetéseken. Már 2015-ben az első HMD prototípusokat is tesztelték, mára úgy tűnik a Microsoft HoloLens technológiája mellett teszik le a voksukat, legalábbis az asztronauták ezekkel gyakorlatoznak a vízalatti laboratóriumokban mostanság.

003_mars_1.jpg

Sőt a HoloLens már megjelent az International Space Station állomáson is (kétszer, mert az első megsemmisült egy rakéta felrobbanása közben). A NASA mindent kipróbál, mert a Sony-ban is nagy reményt látnak, legalábbis a PlayStation VR HMD-vel majd az űrállomáson szeretnének humanoid robotokat irányítani.

004_mars_1.jpg

Mivel jelenleg a VR technológiában minden fejlesztő kitalált valamilyen egyedi megoldást (legalábbis annak tűnik a sok párhuzamos fejlesztés) a közös együttműködésben látják a jövőt, vagyis a Mars 2030 projektben lesz Oculus Rift, Samsung Gear VR és Google Cardboard is alkalmazva. Érdekes viszont hogy a HTC Vive megoldását valahogy kiemelték innen és azt az űrhajósok  tesztelésére és tudományos célokba jobban bevonva használják.

001_mars.jpg

A NASA a HoloLens-t már élesben is használja, a látogatói is belekóstolhatnak a jövő állítólagos kevert valóságos eszközébe, a Kennedy Space Centerben a Destination: Mars expedíció csodáit láthatják vele. Az Apollo 11 hőse Buzz Aldrin nyitotta meg a minap a kiállítást, ami 2017 január elsejéig lesz nyitva a nagyközönség előtt.

005_mars_1.jpg

A kiállításon megismerhetjük milyen is a Marson lenni, ehhez a NASA a Curiosity Mars Rover nagy felbontású képeit használta fel, sőt a maga Buzz Aldrin is hologram képében a látogatók segítségére siet, mintegy Vergiliusként kíséri őket el a vörös bolygó poklában, nehogy eltévedjenek a Marson a kever valóságban vakon bízva. 

Rebranding okosan: a Snapchat új videoszemüvege mindenkit meglepett

2016. szeptember 25. - dismay22

001_spectacles.jpg

Ugyan sokan leírták még az év közepén is a Snapchat-et, de már egy olyan közösségi média amire figyelni kell folyamatosan. Nemcsak azért, mert az a generáció, amit képvisel mérvadó az online hirdetésben utazó cégek számára (száma és kedvtelései miatt is), hanem már az eltűnő üzenetek meghonosítása után okos hardverben is utaznak a Snapchatesek.

002_spectcles.jpg

Előrukkoltak ugyanis egy a 10 másodperces videók készítését bárki számára elérhetővé tevő szemüveggel, a Spectacles-el. Maga ez a okuláré majd csak késő ősszel lesz kapható, 130 dolláros áron és limitált szériában, az egész a mostani rebrandinghez köthető, hiszen már át is nevezték a céget Snap Inc.-re a minap.

003_spectacles.jpg

Az cucc egy dizájnos napszemüveghez hasonlít, a poén benne az, hogy kör alakú videókat rögzít nem a szokásos négyzetet (így köt egy új formátumot is a közösségi médiájához). Maximum 30 másodpercet lehet vele felvenni egyszerre, vagyis 3 felvételt csupán és egy 115 fokos lencsét tartalmaz a csicsás okuláré. A felvételeket drót nélkül lehet majd továbbítani a mobilunkkal a Snapchat-re azonnal (Wi-Fi vagy Bluetooth), és állítólag 1 napot is kibír egy feltöltéssel a szemüveg.

004_spectacles.jpg

Érdekes viszont az a felvetés, hogy miért van erre a Spectacles-re szükség? Láthatóan nem egy ipari Google Glass megoldás, hanem egy divatos kiegészítőnek készült, vajon nem elég a mobilon lévő több kamera sem már a felhasználóknak, illetve ez csupán egy újabb őrület kezdete lesz? A szelfibotok után valamivel le kell kötni az Z generációt? Mindenesetre nagyot nem lehet vele bukni, mert amire szolgált azt mindenki nagy megelégedésére teszi majd, a 10 másodperces efemer lét értelmét nyeri általa végre így plasztikusan a rögvalóságban is. Persze az más kérdés mennyire lehet ezt a hardvert felspécizni, talán ettől félnek a legtöbben.

Kevert valóság a dolgos hétköznapokban

2016. szeptember 24. - dismay22

001_hololens.jpg

Miközben Palmer Luckey a Oculus vezetője a napokban sikeresen rontotta le a virtuális valóság renoméját a trumpista megnyilvánulásával és sunyi támogatásával, a technológiai köszöni jól van és izmosodik. A kevert valóságok (mixed reality) működnek a dolgos hétköznapokban is sikeresen, legalábbis a Microsoft-féle HoloLens példázza ezt a legjobban, hiszen az ehhez köthető oprendszert mindenkinek használnia kell. Illetve a redmondi mérnököknek sikerült eddig a legjobban a hétköznapokban is hosszabb ideig viselhető és drót nélküli megoldást kiagyalniuk a (sisakra) HMD-re, hogy ne legyen kényelmetlen és tökéletes szabadságot is adjon a gazdájának.

002-hololens.jpg

A HoloLens legnagyobb rákfenéje ma még az ára, az a 3000 dolláros fejlesztői változat elég szépen kiverte a biztosítékot az istenadta népnél. Igaz ez tényegesen egy olyan prototípus, amibe mindent beletoltak. A hétköznapi "népi" változat majd a használatának megfelelően lesz lebutítva. Ugyanis hasonlóképpen, mint a a Google Glass esetében a Microsoft az iparban lát nagy lehetőséget a kevert valóságos megoldásainak kamatoztatására. A hétköznapi használatra pedig nem kell annyit tudnia sem egy ilyen MR HMD-nek. Az alábbi Holo Pool Hall videóban is látható gyakorlatilag a meglévő képernyők kiterjesztésének támogatására szeretnék bevetni, így főként a szórakoztatás és a valóságok érdekes kevercsét adja majd a HoloLens technológia, ha tényleg beköltözik a dolgos hétköznapjainkba majd jövőre.

003_hololens.jpg

Igyekeznie is kell a Microsoftnak mindenféle demókkal a létjogosultságát bizonyítania a háztartásokban a HoloLens-ének, mert érkezik a Sony PlayStation VR megoldása, ami elég szépen át fogja rendezni a piacot. Különösen most Palmer "Szerencsétlen" Luckey kampánytámogatása miatt, amitől az Oculus Rift azért, mint brand elég szépen kapott sarat és mocskot jócskán. Mindenesetre a HoloLens már láthatóan tudja mit akar keresni az egyszeri emberek háztartásában. Kicsit nehéz elképzelni majd azt, hogy egy családban hogy fog együtt is működve élni a sok kevert valóság, mennyire fognak egymásba gabalyodni és zavarni illetve kioltani egymást ha mindenki bekapcsolja a saját változatát.

A tudomány szolgálatába áll a virtuális valóság

2016. szeptember 23. - dismay22

001_seeker_vr.jpg

Úgy tűnik végre egy komoly tartalomszolgáltató, a Discovery Digital Networks felfedezte mire is lesz jó nekik a színes és szagos virtuális valóság. Bejelentették ugyanis a Seeker VR platformjukat, ami a tudományra és a felfedezésre fókuszál stílusosan a csatorna profilja szerint. A YouTube segít a projekt kivitelezésében, a Seeker VR ugyanis 360 fokos videós digitális történetmesélős tartalomban gondolkodik most még a kezdet kezdetén. Ehhez kértek fel olyan profikat, mint Juan-Peter Schulze, Jason Silva és Louis Cole.

002_seeker_vr.jpg

A Seeker 5 VR tartalommal kezd, az Edge of the Earth, Rhinos on the Move, Surf School with Kyle Thiermann, Inside the Arctic Doomsday Seed Vault és Hear Colours részek kerülnek fel így a nagyközönség részére az internetre. A 360 fokos videók a  Samsung Gear VR and Oculus Rift-ra lettek eleve optimalizálva, de egyszeri TeCső videóként is élvezhetőek azért valamennyire.

003_seeker_vr.jpg

Edge of the Earth rész egy 114.000 láb magasban készült léggömbös utazás dokumentációja, itt mindent megtudunk a légkör működéséről, a ballon emelkedése közben az össze időjárási és környezeti adatok elmagyarázzák a laikusoknak részletesen, így a VR látvány mellett még egy halom tudományos adatot ismerhetünk meg egyszerűen. Érdekes dolog az, hogy a Discovery vállalta be ezt a virtuális valóságot először ilyen komolyan, most a többi hasonszőrű tévés tartalomszolgáltató is nyilván lépni fog. Amitől mindenki félt tehát még az év elején, hogy nincs tartalom a VR hardverekre, most pozitív irányba indult el végre. Nyilván ebből a legtöbbet majd az oktatási intézményekben fognak kamatoztatni, majd egyszer hazánkban is.

Már csak egy okosgyertya hiányzott az okoslakásból

2016. szeptember 22. - dismay22

004_ludela.jpg

Terjednek az okoslakások már hazánkban is és rádöbbentek arra az ingatlanosok is minél több okosnak mondható cucc van itt felhalmozva az csak növeli az eladhatóság értékét. Legalábbis az LED-s okosvilágítás kötelező és ma már magyar lakásban is megtaláljuk a színét okosan izzókkal váltó (úgy tűnik mintha a márványlap változtatná a színét így okosan:)) a háziak ízlése szerinti konyhapultot is. Szóval lassan minden, amibe LED-et lehet tenni vezérelhető mobillal, tehát mondhatni okos lesz. Az okoszár már egy más dolog erről majd egy külön poszt lesz, azt nem szereti a magyar.

002_ludela.jpg

Felmerül a kérdés egy modern lakásban más analóg cuccokat lehet még tovább csatlakoztatni ehhez a okosláncoz? De, hiszen itt van a LuDela féle okosgyertya. Ahogy a neve is elmondja a mobilunkról lehet és nem egy gyufával "lángra lobbantani" a most bevezetett "Wi-Fire" (sic!) technológiának köszönhetően. Tényleg valódi lángokat lehet a gyertyával kivitelezni, sőt egyszerre több gyertyát is bekapcsolhatunk a rokonok és a család tagjainak nagy örömére. Van benne biztonsági funkció is, szóval nem lehet felgyújtani a lakást se már vele rendesen.

003_ludela.jpg

A Lu Dela 99 és 50 dolláros változatokban már előrendelhető, de sajnos idén karácsonykor még nem fogunk gizdáskodni vele a rokonok előtt, sem hálaadáskor, mert legelőbb a Valentin napra érkezik meg a rendelt csomag. Egy-egy gyertya attól függően mennyit használjuk 5-6 hónapot bír ki, legalábbis az akksija ennyire van hitelesítve. Felmerül a kérdés, ha analóg gyertyát használunk akkor ezt is majd ilyen LuDela-s lehet csak, vagy bármilyen mezei faggyússal is elmegy a Wi-Fire technológia? Erre még nem adott választ a cég, titokzatoskodnak. Vajon miért?

Itt van végre a Google Allo

2016. szeptember 21. - dismay22

002_allo.jpg

A Google tartotta az I/O-n tett ígéretét, szeptember végére megjött az új univerzális csetes MI-s appja az Allo. Van benne minden most első pillantásra: végponttól végpontig tartó titkosítás, eltűnő időzített üzenetek, mesterséges intelligencia, amikor is a mobilunk ki akarja találni mit is akartunk mondani, sőt úgy akar válaszolni, mintha már ő tudná is ezt jobban, mint mi egy csetelés során.

001_allo.jpg

Nem kell hozzá már szerencsére Google account, csak a mobilszámunk és azonnal mehet rögvest a csetelés, azokkal akik benne vannak a címtárunkban. Akiknek nincs kliens programjuk az Alloval küldhetünk SMS-t, hogy töltsék ők is le. Van itt minden mi manapság szem és száj ingere, láthatóan mindenkitől nyúltak, akiktől ma lehet és érdemes.

003_allo.jpg

Küldhetünk emojikat, hülye grafikákat, képeket és videókat és szöveges üzeneteket is. A leginkább a Snapchat lehetett a fejlesztőkre hatással látható, hiszen az elküldendő képet szépen átjavíthatjuk gyári és saját grafikus elemekkel is. Az egész olyan kicsit megkésettnek tűnik a konkurenciával szemben, de ha rákattan az Androidos célcsoport, hiszen ma nekik jön ki akkor bejöhet a Google-nek. Főként a kicsit buta csetbotos mesterséges intelligencia miatt, ami folyamatosan próbálja kitalálni mit akarunk válaszolni. Viszont tényleg mérföldekkel jobban teszi a dolgát, mint eddig a Google Now csinálta.

Amelia, a jövő mesterséges intelligenciája, aki pszichológiai doktorátussal is rendelkezik

2016. szeptember 20. - dismay22

 001_ameila.jpg

Mesterséges intelligenciás megoldásokból ma már Dunát lehet rekeszteni, itt a Siri, a Cortana és társai, de úgy tűnik még mindig jó üzlet sokaknak. Legalábbis a londoni Enfield Amelia nevezetű új megoldása erről tanúskodik, akit már be is fognak vetni az év végén élesben.

002_ameila.jpg

Az IPSoft által fejlesztett MI automatikusan tud megoldani rábízott feladatokat és tanul is a vele való interakciókból. Viszont ami miatt érdemes rá figyelni az, hogy fejlesztői szerint sikeresen használja a nyelvelemezést, megérti a kontextusokat is, logikát használ, tanul és problémákat old meg sikeresen, sőt ami a lényeg még képes felismerni a vele beszélgető emberi egyed érzelmeit is.

003_ameila.jpg

Hogy nem parasztvakításról van szó jelzik Ameliát már használják is professzionális cégek, mint az Accenture és a pénzügyi tanácsadó Deloitte. Nyilván ez jelzi azt is nem a Siri és a Cortana vetélytársa szeretne lenni ez az MI megoldás, hanem sokkal inkább az üzleti szektorban lehet kamatoztatni a képességeit majd.

Az Apple Music vajon le fogja győzni a Spotify-t?

2016. szeptember 19. - dismay22

001_apple_music.jpg

Sokan gondolkoznak azon milyen üzleti stratégia is rejtekezik az új iPhone 7-esek jackdugótlanítása mögött, tényleg (courage) bátorság vagy egy remek üzleti terv része. Egyesek arra gondolnak az Apple előre megy és a jövőt tervezi, mert 2017-ben rukkol elő egy új drót nélküli univerzális szabvánnyal, amivel tarolni fogja a piacot.

002_apple_music.jpg

Mások sokkal földhözragadtabban gondolkodnak, mint például Cory Doctorow, aki szerint semmi másról nincs szó, mint térdre kényszeríteni a nagy streaming médiás vetélytársát a Spotify-t végre és az egész Lightingos audio hisztéria a DRM megoldások jobb érvényesítéséről szól, ami nemcsak az Apple számára, de a nagy kiadóknak is jó lesz így hosszú távon. Nem szabad elfeledkezni arról sem az Apple Music sokkal jobb minőséget ígér, mint a Spotify már ma is, mert ott csak a Premium előfizetők kapnak kiváló audio minőségű zenét. Az Apple meg már az Androidon is tolja a zenei szolgáltatását.

003_apple_music.jpg

Most jelent meg az Apple Music hivatalos új reklámja is, amiben James Corden ökörködik, vele már találkozhattunk a "Carpool Karaoke" sorozatban is, de az iPhone 7-es bevezetőjében, amikor Tim Cook-al nyomult. Elég fárasztó reklám, de jelzi nagy szerepet szánnak a streaming médiának a jövőben az almás cégnél.

Az iPhone 7 legjobb hét tulajdonsága

2016. szeptember 18. - dismay22

001_iphone_7.jpg

Ugyan sokan megdöbbentek azon, hogy az új iPhoneban csak dísznek vannak a hangszóró lyukai, de az analóg audió csatlakozó helyére amúgy az Apple a Taptic Engine rezgőmotort tette be a hardverbe, ez az ami a nyomásérzékeny új Home gomb működéséért a felelős. De kiderült ez a gomb nem működik kesztyűvel sajnos (csak ilyen speciális mobilhoz valóval). Sokan panaszkodnak arra is zajos lesz a mobiljuk, de ez csak bizonyos egyedi esetben jelentkeznek és főként csak akkor, ha ki van hajtva az iPhone alkalmazásokkal teljesen. Mindenesetre érdemes megnézni miért érdemes mégis beruházni egy új almás mobilba, mi az a hét dolog miért állítólag verhetetlen lett.

Az iPhone 7 még a hidraulikus prést is remekül bírja

2016. szeptember 17. - dismay22

001_press_test.jpgÉrdekes, amikor kijön egy új mobil, akkor mindenféle tesztek alá vetik őket. Ugyan az iPhone 7 nyilván nem ilyen próbákra lett kitalálva, de látványos az, hogyan viselkedik egy hidraulikus prés alatt, talán nem lesz majd ilyen strapa alatt a rendes használatban, de érdekes megnézni mit bír  konstrukció. Ugyan mindenki a jackdugó hiánya miatt van kiakadva rá, de az Apple remekül bevállalta a forradalmár szerepét, a Lighting csatlakozó akár akarjuk, akár nem marad mint új szabvány. A probléma az vagy egy rakat ipari szenzor, ami a fránya jack megoldással működött eddig. Mikrofonok és társai, melyeket nehéz lesz majd a váltás, az új csatlakozó viszont sokkal jobb átvitel eredményez. A hidraulikus prés pedig jelzi megint odatették magukat Tim Cook-ék. Divatot csináltak és ők diktálják a mobilos trendet 2016-ban már, láthatólag elnyűhetetlen okostelefont kaptunk megint.

Az iOS10 mindent visz

2016. szeptember 16. - dismay22

001_ios10.jpg

Érdekes dolog az iOS 10 van akinek szívás volt vele az első nap, van ki meg élvezte a megelevenedett a régi almás cuccát. A T-Mobile például kifejezetten felhívja a figyelmet az USA-ban az iPhone 6, iPhone 6 Plus, vagy iPhone SE felhasználói tapasztalhatnak meg vele hibákat. Ez náluk a hálózattal való kommunikációban volt tapasztalható, a mobil úgy viselkedett mintha lefagyott volna. Nálunk is tapasztalható volt hasonló probléma, igaz ezek iPad Air és a Pro-val voltak kapcsolatosak. Szokni kell az új rendszert amúgy mert egy rakat újdonságot rejtettek el benne, de érdemes telepíteni. Viszont nagy nóvumokat nem kell várni a belbecsben javítottak az almás mérnökök megint.

Mire jó a HoloLens?

2016. szeptember 14. - dismay22

001_vr.jpg

A kibővített valóság egyre jobban elterjed a hétköznapokban. Van aki kiterjesztett valóságnak hívja, van ki kibővítettnek, de ez egy maradjon a filozófusok dolga, a dolog működik a szegény emberek rögvalóságában is már szerencsére.

002_vr.jpg

A dolgok és a hétköznapi tárgyaink pedig izgalmas lehetőséget rejtenek. Az ami nem látható, de tudható, vagy akarunk róla tudni pontosabban érdekes lehet az oktatásban, de akár egy hétköznapi bevásárlásban is. Eddig  legnagyobb probléma az volt, a friss adatokat ebben a "kevert világban" nehéz volt frissíteni, a  WholoDance projeckt hozta el a HoloLens szettjével a valós idejű frissítés élményét plasztikusan, a valóság és a virtuális mása egymásba fonódnak, együtt léteznek.

Magnetique, az első 360-fokos VR videós képregény

2016. szeptember 12. - dismay22

001_comic_vr.jpg

Nem kellett sokat várni a képregényipar is lecsapott a 360 fokos VR technológiára, az Oniride most jelentette be a Magnetique sorozatát, ami teljesen ennek a technológiának a kiaknázására épül (Gear VR (Oculus Store)). Ne egy hagyományos képregényt képzeljünk el, amit digitalizáltak erre a 360 fokos nézhetőségre, hanem itt bizony minden egyes képkocka full 360 fokban nézhető meg. Lehet hagyományos képregényként is nézni a sorozatot, de bele tudunk menni az egyes jelenetekbe is, így plusz immerzív rétegek jelennek meg bennük, tovább bővítve a történet élményének az élvezetét.

002_comic_vr.jpg

Magáról a sorozatról csak annyit lehet még tudni, hogy Nero a fiatal bábjátékos életét fogja bemutatni, pontosabban annak a kalandjait, lesz benne háború, bosszú és minden olyan, ami egy igazi képregényhez dukál ma. Annyi bizonyos a Magnetique stílusában leginkább a  Studio Ghibli’s grafikus cuccaira hasonlít.

003_comic_vr.jpg

A grafikus szövegbuborékok akkor jelennek meg csak, ha a VR szemüveg viselője a karakterekre néznek és még hangeffektusokkal is súlyosbítják az immerzív képregény értékét. Az egész így a leginkább egy animációhoz hasonlít, a Marvel és a DC próbálkozott ilyenekkel több-kevesebb sikerrel annak idején. 

004_comic_vr.jpg

Emilio Pilliu Photoshopot használt az illusztrációk elkészítéséhez, aztán ezeket igazították a Unity játékmotorjához a sztereó képi megvalósítás kivitelezésekor, így egy halom rétegek kapunk egyszerre. Érdemes megfigyelni, hogy maguk a hátterek is 360 fokban pompáznak, szóval mestermunkát végeztek a készítők, tényleg komolyan gondolták ezt a VR-es dolgot, nemcsak parasztot akartak vakítani vele.

A közösségi médiás VR lesz a jövő záloga?

2016. szeptember 11. - dismay22

001_vtime.jpg

A közösségi médiás virtuális valóságos megoldások, mint az AltspaceVR és a vTime megdöbbentő módon lettek népszerűek a mostani nyár alatt. Közösködni még ebben az új műfajban is megéri vélhetőleg, ha ennyire rákattantak az emberek. Ezt jelzi az is, hogy most debütált az első professzionális avatár készítő megoldás (a vTimehoz), ami végre megengedi azt, hogy testre is tudjuk szabni, vagyis legalább egy kicsinyég hasonlítson saját valódi önmagunkra a VR-avatárunk eme közösségi újdondász terekben.

002_vtime.jpg

A "New vYou" megoldás egy halom előreprogramozott arcmimikát ígér a felhasználóknak, ezeket kombinálhatjuk is egyfajta kombóként összerakva őket, attól függően mire akarjuk használni majd a dolgos virtuális hétköznapi közösködésekben ezt (vagy kinek). Lehet öregíteni is az avatárokat fizikai korunkat bemutatva vagy elhazudva azt, a testünk is lehet mindenféle színű, az arcunkat viszont tényleg már-már a kozmetikai és szépészeti képszerkesztő programokat megszégyenítve lehet editálni.

003_vtime.jpg

Az egész rendszer egy kicsit emlékeztet a Second Life-ban már megszokott megoldásokhoz, csak nem annyira elszállt fantázialényeket lehet itt gyártani, az emberi arcok lettek a virtuális valóságban most éppen a lényegesek. A vTime tavaly startolt el a Samsung Gear VR-hez adták kiegészítésként, de azóta a Google Cardboard és az Oculus Rift változata is kijött (iOS, HTC Vive, PlayStation VR és Daydream portolása is lesz még ebben az évben a fejlesztői szerint).

004_vtime.jpg

Hogy azért pörögjön a dolog a vTime egy versenyt is hirdet az új funkció bevezetésére, ha szerencsések vagyunk egy Samsung Gear 360 kamerát nyerhetünk, persze ehhez kell csinálni egy profin kinéző új VR avatárt is magunkról azért. Az új vTime avatárt a competitions@starship-group.com címre kell csak elküldeni, amint meg vagyunk elégedve virtuális önmagunk másolatával. További infók ezen a címen érhetőek el a versenyről: vTime competition.

ATLAS a robot már majdnem olyan jól egyensúlyoz, mint egy zsonglőr

2016. szeptember 10. - dismay22

001_atlas.jpg

Eddig az ATLAS robotot mindenki megmosolyogta, mert ugyan takarított és minden emberi felatdatot távirányítással el tudott végezni, de azért még nem volt teljes értékű másolata egy embernek, ahogy egy jól nevelt robotnak illene azt tennie. Igaz a fejlesztői azt ígérték, hogy egy olyan program alapján fejlesztik, ami egy gyermek fejlődési fokainak felel meg. Mára ez a módszert beérni látszik, a humanoid robot legújabb bemutatójából kiderült a floridai Institute for Human and Machine Cognition-ban, hogy új fokot ért el a fejlődésében, az új képessége pedig az egyensúlyozás művészete, vagyis már nem csetlik és botlik, mint néhány hónappal ezelőtt tette azt.

002_atlas.jpg

A bemutatóból kiderül érzékeli a mélységet is és fél lábal is tud egyensúlyozni már. Nemcsak a lépcső és más természetes tárgy nem akadály így az ATLAS generációs fejlődési metódusra alapuló humanoid robotoknak, de már komolyabb terepet is le tudnak győzni. Nem véletlen a hadsereg figyelmét már felkeltette az ATLAS, amennyiben már teljesen autonóm módra is tudnak tájékozódni, szeretnék őket majd éles helyzetben is bevetni. Természetesen nem éles lőfegyverekkel küzdenének, hanem hadtápos és mentőexpedíciókban sietnének majd embertársaik segítségére.

ETER9: mesterséges intelligencia és örök élet avagy a transzhumanisták közösségi médiája

2016. szeptember 09. - dismay22

001_eter9.jpg

2015-ben indította el a portugál szoftvermérnök és feltaláló Henrique Jorge az ETER9 névre hallgató közösségi médiás megoldását. Ugyan gondolhatnánk, hogy ebből van egy tucat és a Facebook már mindenkinek megmutatta nem lehet kihívója ezen a téren (gondoljunk csak a TSU látványos bukására, éppen a múlt hónapban zárta be kapuit, hiába fizetett a felhasználóinak a posztolásokért).

002_eter9.jpg

Az ETER9 teljesen máshogy közelíti meg a manapság már elcsépelt közösségi médiás megoldást, itt felépíthetjük virtuális Énünket (Counterpart a neve), a megosztásainkból és a kommentjeinkből folyamatosan építjük fel virtuális másolatunkat, azt amivé válni szeretnénk igazából, de a való világban nem lehet. Ezt úgy kell elképzelni, mint a gépi tanulást, minél több izgalmas és virtuális énünk számára mérvadó anyagot tolunk fel ide, a Counterpart egyre intelligensebb és autonóm lesz, folyamatosan tanul fizikai lényünktől, egyre tökéletesedik.

003_eter9.jpg

Az ETER9 kicsit scifi-szagú, és tényleg a fikció és a valóság keveréke, de itt a mesterséges intelligencia közösségi médiás alkalmazásával tényleg egy élő kiberteret (The Living Cyberspace) szeretnének teremteni, mint amiről az internet kezdetekor álmodoztak annak alkotói, de mára ez már elsikkadt. Mivel manapság mindenki az MI-ről delirál, de csak suta kísérletek vannak a gépi elme áldásainak a kiaknázására, itt az idő, hogy a benne lévő potenciált és a valóságot egymásra eresszük és kombináljuk őket. Az ETER9 ötletének sikerét jelzi, hogy a filozófiailag megtámogatott MI-s közösségi médiát már 40.000 kiválasztott tesztelte a béta változatában is.

004_eter9.jpg

A Siri és Cortana idejében nincs közösségi média sem virtuális asszisztens nélkül, itt megkapjuk automatikusan a belépéskor ELiZA NiNE-t. Aki egy teljesen automata és "öntudatra ébredt" virtuális lény már, ő segít eligazodni ebben az újfajta közösségi médiában, ha bevállalunk a napi fészbukozás mellett újfajta izgalmakat, melyek meghatározzák majd a jövőnket is. Persze találhatunk itt botokat, melyek férfi és női entitással is rendelkeznek, ezeket mi is tökéletesíthetjük tovább saját igényeinknek megfelelően módosítva. 

005_eter9.jpg

ELiZA-t viszont nem kerülhetjük ki, ő lenne a rendszer origója, a mesterséges intelligenciás közösségi média életének a bölcsője, mindenki anyja. A neve pedig utal az első számítógépes programra is, amit Joseph Weizenbaum in 1966-ban alkotott, hogy legyőzze a Turing tesztet. Az ETER9 központi eleme a mesterséges intelligencia, de az öröklét is fontos momentuma ennek a közösségi médiának: az első négy betű az "eternity" rövidítése, a 9-es szám pedig a boldogságra és az eufóriára utal. A 9-es másik interpretációja a 8+1 kifejezésként valós feloldása, így meg is kapjuk a végtelen szimbólumát már a nyolcas képében rögvest, ami itt a transzhumanisták H+ hasonszőrű megoldására rímel valójában.

006_eter9.jpg

Jorge saját bevallása alapján azon dolgozik az ETER9-el, hogy virtuálisan tegye halhatatlanná az ide becsatlakozó hús és vér egyedeket, "immortalizálja" őket, ez a célja az itt lévő virtuális Counterart-unknak is. A mesterséges intelligencia tanul minket, vagyis közösen tanulunk kezdetben, aztán a kritikus információs tömeg után már ő is javasol tartalmakat, gyakorlatilag replikálja a közösségi médiás személyiségünket. Itt lehet tetten érni mennyire más már az ETER9 mint a Facebook és társai, már eleve a jövőben él, a közösségi média lehetőségeivel kísérletezik, mire lehetne ez jó igazából.

 07_eter9.jpg

Öröklét ide vagy oda, a digitális örökkévalóság már amúgy is fenyeget folyton folyvást minket, az ETER9 igazai előnye, hogy itt végre plasztikusan kapunk egy megoldást a gép és ember mindennapos kapcsolatának bemutatására. Hogyan kapcsolódunk így sokkal szervesebben a virtuális világhoz, amiben a gépi intelligencia az egyenrangú segítőtársunk és személyiségünk másolata és nem egyfajta a démonikus alak, mint amit elképzelnek Elon Musk és társai  az MI-ről, és aminek a média szereti beállítani őket. Az ETER9 jelenleg portugál és angol nyelven elérhető, a fizikai és a virtuális személyekkel való kommunikáció folyamatos keverése miatt egy izgalmas kihívás lehet mindenkinek, aki egy kicsit többre vágyik már Mark Zuckerberg találmányánál és bele akar kóstolni a jövőbe. 

Az Adobe is a kibővített, kevert és virtuális valóságra tette le a voksát

2016. szeptember 08. - dismay22

004_adobe.jpg

A virtuális valósággal már minden komoly cégnek kötelező foglalkoznia, nem maradhat ki az Adobe sem ebből. A mostani IBC konferencián jelentették be a Creative Cloud and Marketing Cloud új megoldásaikat, melyek a VR tartalmak gyártásához kötődnek. A kulcs ebben a következő Premiere Pro CC, ami már kezeli a VR tartalmakat, képes korrigálni sztereó vagy mono kamerás médiát használ éppen automatikusan.

001_adobe.jpg

Az Adobe Primetime pedig médiacégeknek ajánlj megoldásokat, hogy fel tudják fedezni a VR-ben lévő tartalmakban lévő üzleti lehetőséget, az Adobe így akarja bevezetni a saját DRM megoldását a ő szoftvereivel gyártott virtuális tartalmakra (Adobe’s Virtual Reality Digital Rights Management (VRDRM)).

002_adobe.jpg

Nem titkolják ők eleve a videoszerkesztő cégekre és a broadcast és professzionális média stúdiókra gondoltak, de számítanak a mostanában kötelező trendnek számító YouTuberekre is, legalábbis Bill Roberts így vélekedik.

003_adobe.jpg

Nyilván joggal, hiszen a Premiert terméküket manapság mindenki használja, szinte megkerülhetetlen, ha valaki bármilyen videós digitális tartalmat akar szerkeszteni 2016-ban. Ami érdekes momentum, hogy a VR elterjedését az Adobe is az AR vagyis a kibővített valóságos médiás tartalmakban véli, vagyis a fokozatos virtualizáció jelenségével.

Itt az új iPhone 7-es: mindenkinek igaza lett, az almás cég hozta a formáját

2016. szeptember 08. - dismay22

001_apple_2016.jpg

Az Apple a tegnapi iPhone 7 bemutatóján hozta a szokásos formáját, hozott is nóvumot azoknak, akik már várták az új iPhone-t, meg felzárkózott a konkurenciához is, hogy azért ne szidják őket nincsenek ott az elsők között. Az új 7-es iPhone már 32 GB-ostól indul, víz és porálló lett és eltűnt belőle a jackdugó, amint sejteni lehet (de kap minden vásárló Lightning-Jack átalakítót hozzá).

002_apple_2016.jpg

Hogy ehhez mit szólnak a jackdugóra eddig kiegészítőket alapozó cégek az egy külön cikket is megér (profi mikrofonos és egyéb orvosi szenzoros megoldásokra gondolunk). Lehet viszont hozzá venni kiváló drót nélküli fülhallgatót is, az AirPods-ot, ezen a Siri is működik. Üröm az örömben egy újabb cucc amire figyelni kell, hogy töltést igényel, mert csak 5 óráig bírja. A fotósok is jól jártak, már ha S7-est vesznek, ebbe ugyanis 2 kamera lett beletolva és az egyik széles látószögű, a másik telefotós, még 2x optikai zoomot is kapott.

003_apple_2016.jpg

Mire lesz jó ez a cucc? Például lehet vele majd Mario-t is játszani, mert ez is egy nagy bejelentés volt tegnap, állítólag a nép már régóta követelte ezt, hogy a Nintendoval egyezzen meg Tim Cook végre. Az Apple Watch Series 2 is bemutatkozott, ezen pedig Pokémonozni is lehet, igaz nem játszani, hanem a mostantól saját GPS-el rendelkező okosórával is be tudjuk cserkészni a zsebszörnyeket.

004_apple_2016.jpg

De majd az iPhone-on kapjuk el őket a labdával (ezek szerint nem kell leírni a Pokémon Go-t, valamit tudnak róla az almásék, pl. azt lesz benne majd kereskedelem is más hasonszőrű játékokban manapság). Az Apple Watch 2 amúgy 50%-al gyorsabb, mint elődje az új procijának köszönhetően és grafikailag is 2x izmosodott. 

005_apple_2016.jpg

Az viszont kifejezetten kínos volt, hogy az iWork csomag végre alkalmas lett valós idejű csapatmunkára is és ezt nagy bejelentésnek tolták be az elején. Sajnos a Google Docs és társai ezt már 5 éve tolják, mindenesetre látható volt Mario után fért bele a showba. Már a Keynote bugyuta karaokes kezdetén is lehetett látni valami baj van, aztán a Sia féle performanszról nem lehetett tudni mire is volt való ez a Sia/Siri párhuzam miatt volt ott vagy az Apple Music végett, de legalább a táncra éhes közönség is kapott valamit. Aki lemaradt volna a tegnapi bemutatóról, annak itt egy 7 perces változat, amiben minden benne van sűrítve.

Parallel: a hálózat csapdájában valós idejű generatív zenével

2016. szeptember 07. - dismay22

001_parallel.jpg

A No Man's Sky idején ismét reneszánszát élik a generatív algoritmusokat használó ICT alkalmazások. Az egyik leglátványosabban ezt bemutató kollaborációs művészeti projekt talán a Parallel K. Michael Fox-tól.

002_parallel.jpg

Ez egy olyan installáció, amiben a vizuális és interaktív elemek keverednek, ezek egy padlóra vannak kivetítve és maga a projekt szemlélője is részese lesz egy mobilos applikáció jóvoltából benne.

003_parallel.jpg

A Parallel egy zenei installáció, körkörös térbeli hangzás, granuláris szintézis és valós idejű generatív zene elegye. Az projekt lelke egy mobilos applikáció, amivel kollaboratív módon tudják a látogatók a zenei matériát és anyagot szerkeszteni és írni az elhangzó zenei hangzásokat.

004_parallel.jpg

Az okostelefonok egy hálózatba kerülve kommunikálnak egymással, az adott zenei darabok változtatásával (megjelenésével és eltűnésével egy-egy felhasználónak ebben a térben) változik a zenei struktúra. Mindenki egyszerre hallgatója és alkotója a zenei szőnyegnek a kiállítótérben így, fogyasztója saját alkotásának és bármikor meg is tudja változtatni akár a zenei folyamatot.

006_parallel.jpg

A Parallel applikációban egy biológiai, egyszerű digitálisan prezentált "teremtményt" manipulálhatunk, ezt építve újabb elemekkel manipulálhatjuk milyen hangok jelennek meg a közös térben, minden egyes változás rajta (ahogy fejlődik) változtatja meg a hangzást rögvest. A folyamatos teremtés folyamatát tapasztalhatják meg így a látogatók a teremben. Fox, Raven Kwok képzőművésszel dolgozott együtt, aki a vizuális elemeket készítette a Parallel projekthez, mind a mobilos app és az installáció kapcsán egy egyszerű generikus önmagát változtató vizuális világot álmodva meg.

Ilyen amikor beengedik a Deep Dream-et egy drogériában

2016. szeptember 07. - dismay22

001_deep_dream.jpg

Mesterséges intelligenciával már Dunát lehet rekeszteni, a Deep Dream az egyik leismertebb kísérlet, mivé lesz a megszokott képi világunk, ha ezt egy MI szemével látnánk. Az egész mögött a konvolucionális neurális hálózat munkája rejlik, ez turbózza fel ilyen pszichedelikusra és hallucinogén látomásokká a képeket. A Google amúgy egyfajta mesterséges intelligenciás reklámnak szánta ezt a "deep dreaming" megoldást, hogy az emberek a hétköznapokban is találkozhassanak a mesterséges intelligencia jelenségével. Maga a neurális háló folyamatosan tanul, így lehet az, hogy most amikor beengedték az MI-t egy drogériába rögvest egy folyamatosan változó és a gépe elme "álmai" szerint látjuk az ott zajló hétköznapi és unalmas történeteket.

002_deep_dream.jpg

A Deep Dream szofverének a kódneve az Incepcion névre hallgatott, az Eredet filmre utalva, már 2014-ben kezdték fejleszteni az Imagenet Large-Scale Visual Recognition Challenge-re (ILSVRC), hivatalosan 2015-ben debütált. A szoftver arra lett beidomítva, hogy arcokat keressen a képeken (már mozgó képeken is) és jellegzetes mintákat és ezek alapján automatikusan be tudja őket azonosítani és rendezni. Maga a hallucinogén változata, amit mindenki ismerhet csak egy marketingfogás így tulajdonképpen.

003_deep_dream.jpg

A pareidolia jelenségét használja ki, vagyis azt a pszichológiai jelenséget, hogy az ember megszokta ott is emberi arcokat vagy formákat keressen ahol nincsenek, ezt az agy akkor is megteszi, amikor nem lát ilyet valójában egy képen. Ha egy szájhoz vagy orrhoz hasonlító görbe vonal feltűnik, máris arcot látunk, azaz agyunk véletlenszerű ingereket, hangokat vagy képeket értelemmel rendelkezőnek mutat számunkra.

004_deep_dream.jpg

A Deep Dream ezeket az iterációkat keresi az algoritmusában, ezért jelennek meg a fura szürreális és hallucinogén látomások a drogériában, mutatva azt így is lehetne látni egy fárasztóan unalmas bevásárlást. Érdekes az viszont, hogy a legtöbben ezeket az LSD és a psilocybin által okozott "utazásokhoz" köti rögvest, a gépi agy is akkor hallucinál? A Google amúgy nyílt forráskódúvá tette az MI kódját, egy halom alkalmazásban tudunk már játszani a Deep Dream álmaival tehát a hétköznapokban.

fluXpad: a Mouse on Mars új szoftvere, amiben rajzolva zenélhetünk IPaden

2016. szeptember 06. - dismay22

001_fluxpad.jpg

Az iOS alapú zenélés 2016-ban egyre népszerűbb lett, egyre másra jönnek ki a különböző DAW programok (digital audio workstation) a felületre. Van aki a hagyományos asztali megoldásokat próbálja másolni és megvalósítani az érintőképernyős platformon, van aki merőben más elképzeléssel él. Az utóbbiak közül a legújabb és legkreatívabb a fluXpad, a Mouse on Mars zenekar most debütált szoftvere. Egy pofon egyszerű interfészen tudjuk zenei kreativitásunkat megvalósítani, vagyis csak rajzolnunk kell és máris zenélhetünk.

002_fluxpad.jpg

Rajzból zenét készíteni (vagyis lefordítani a kézzel bevitt elemeket zenei notációkra) már próbálkoztak zeneszerzők régebben is, Iannis Xenakis a saját UPIC rendszerét építette erre (ebből lett későbbi klasszikus Iannix rendszer is). A Mouse on Mars már kísérletezett táblagépes zenéléssel (Florian Grote a WretchUp effektussal), de az még nem volt ennyire kifinomultan egyszerű és a működőképes zenei program, mint a fluXpad. Egy képernyőn dolgozhatunk 7 mintával (sajátot is készíthetünk természetesen, felvehetjük ezt az iPad-el vagy importálhatunk is fájlból), ezekből lehet összerakni egy idővonalon valamiféle zenei mintázatot.

003_fluxpad.jpg

Hét verziót is készíthetünk ezekből, amiből el is készíthetjük a zenei alkotásunkat ezeket szekvenszerként váltogatva. A mi feladatunk a mintákat felrajzolni, grafikai rajz-mintákat készíteni belőlük (az Y tengelyen a hangmagasság változik  a mintában). Ugyan első pillantásra ez a felület az improvizációnak kedvez (nincs pl. velocity, ezt az ujjaink pozíciójával kell kiviteleznünk), mégis a komplex és zenei "rendes" mintázatokhoz alkalmazhatjuk a kvantálás (quantize), illetve ha így vittük fel a mintázatokat, az ellentétes változatával (un-quantize) dekonstruálhatjuk művünket.

004_fluxpad.jpg

Szerencsére lehet trükközni is, a 7 különböző minta BPM-e különbözhet, így lehet bonyolult és fura mintákat is kialakítani. Már az egyes mintákat a szokásos DAW-oknak megfelelően szabhatjuk testre, a loopokat, azok kezdetét és végét, illetve ezek "hangos" zenei jellemzőit. A legjobb benne az, hogy az Apple Pencil-el egy iPad Pro-n tökéletesen tudjuk a mintákat szerkeszteni és "rajzolni", más tollakkal is működik, de ez a legtökéletesebb, ha nagyon aprólékosak vagyunk az elektronikus zenei munkásságunk kivitelezésében.

005_fluxpad.jpg

Nem létezhet ma már semmilyen program gyári minták nélkül sem, itt egy rakatot kapunk eleve a Mouse on Mars-tól, de másoktól is le lehet tölteni majd folyamatosan (alkalmazásban való vásárlással, de lesznek kedvezményes és ingyenes csomagok is, mint más zenei szekvenszerekben szoktak), de sajátokat is tudunk importálni és felvenni az iPad-el annak mikrofonja segítségével.

006_fluxpad.jpg

A fluXpad kompatibilis az Audiobus, IAA (Inter App Audio), Audioshare, iTunes Library iOS zenei sztenderdekkel, de a kiexportált mintákat vissza is tudjuk egyetlen mintaként is tölteni a végtelenségig bonyolítva  a zenei produktumunkat. Hogy még jobb legyen a helyzet a fluXpad már ismeri az Ableton Linket is, tehát lehet szinkronizálni a kedvenc DAW-unkkal is (a MIDI clock-ot is). Azoknak akiknek bejött a MoMinstruments és Oliver Greschke alkotása, még érdemes kipróbálnia az Elastic Drums-ot is tőlük, ez egy kissé hagyományosabban működő dobgép, illetve sokkal több annál már valójában.