Ponte.hu

Lingohop: digitális nyelvtanulás 2016-ban, avagy van élet a DuoLingo után is

2016. április 26. - dismay22

cover.png

The apple is red, the boy is short... ez egy tipikus angol nyelvleckében található és soha ki nem haló sztenderd a nyelvoktatásban még a digitalizált nyelvkönyvekben is, mint a népszerű Duolingo. Valószínű mindenki azt gondolja, a nyelvoktatást ugyan rá lehet tolni a mobil és táblagépes digitális felületekre, de technológiailag nem sokat lehet többet kihozni már belőle. Egy tanfolyam és egy közösség kell hozzá mindenképpen és sok-sok gyakorlás a nyelven. Ez pedig akaraterőt és szorgalmat igényel, enélkül nem ér semmit bármilyen digitális igyekezet és támogatás sem.

cgwifiuvaaapfos.jpg

A legújabb startup nyelvoktató üdvöske, a Lingohop viszont lát még fantáziát ebben a tövig rágott nyelvoktatási businessben. Sőt új webes platformot álmodtak meg rá: "one-size-fits-all" a metódusok alapja, vagyis egy kontextuális, a nyelvi összefüggésekre és szituációkra és perszonalizációra támaszkodó rendszerben hisznek.

lingohop_screen1.jpg

Vagyis már a legelején tisztázni kell a "tanulóval", mi a célja az adott nyelvvel kapcsolatban, mit is akar belőle megtanulni. Másként szólva, turista vagy nyelvi bennszülött akar lenni az adott nyelv elsajátítása után. Nem csoda, hogy így a napi beszélgetések és társalgások kötelezőek ebben a metódusban, sőt fontosabbak, mint a nyelvtani alapok. Elfelejthetjük a béna topikokat is már, mint a Repülőtér, Hotel és Étterem és egyéb turistát parasztvakító nyelvi szituációs helyzetek tömkelegét.

cwcjiqcxaaac57b.png

A marketingje is így arra alapul, hogy bátran dobjuk ki a nyelvtankönyveket, itt a mindennapok utcanyelvét tanuljuk meg, amit használni is lehet a dolgos turistáskodó nyári nyaralós hétköznapokban is majd. Persze az ötlet lehet nagyszerű, de majd a gyakorlatban is kell bizonyítania. Sajnos nem lehet megúszni a középfokú nyelvvizsga előtt a legalább 600 órát, ami az elsajátításához kell, ha tényleg komolyan gondoljuk.

caf_vrjvaaagfnk.jpg

De a Lingohop nem is erre termett, hanem az adott nyelv elsajátításának a megkedveléséhez. Jelenleg még a Kickstarteren koldulnak erre a forradalmi metódusra pénzmagot, hogy mindenki ki tudja majd próbálni a módszert a mindennapokban és nyelvet tanulni ne legyen fájdalmas és nehéz 2016-ban már soha.

Open365: nyílt forráskódú alternatíva a Microsoft Office 356 ellen

2016. április 25. - dismay22

hqdefault.jpg

Az Office 365 jött látott és majdnem győzött, hiszen most 2016-ban már jelentkezett is a nyílt forráskódú ellenfele, az Open365. A havi előfizetéses (1-5 gépes és mobilos/tabletes) metódus nagyon pörgött, különösen azért, mert minden kurrens platformra elérhető (Windows,Mac, Linux,Android,iOS), a redmondiak pedig élvezik azt, hogy sztenderdet készítettek a formátumukkal. Voltak ugyan más megoldások, mint a Polaris Office és társaik, de nem terjedtek még annyira el. Az utolsó szeget valószínűleg az jelezte, hogy a legújabb LibreOffice-ban már megjelent az online formátumok mentésének a lehetősége, még a Google Docs-ba is lehet már menteni.

cgeztufxiaa6ar3.jpg

Nem véletlen, hogy most előrukkoltak az Open365-el, aminek az alapja a LibreOffice Online. Böngészőben is lehet így szerkeszteni dokumentumainkat, és minden fenti platformra van kliens app is már. Sőt az Open365 20 GB tárhelyet is ad, amit szinkronizálni lehet minden kütyünkkel már. Most, hogy a Microsoft drasztikusan csökkentette a tárhelyét ez már jól hangzik abban az időben, amikor mindenki hatalmas dokumentumokat tol, hiszen egy-egy weboldal is akkorára hízott 2016-ra, mint a Doom első változata.

open365-documents.png

Satya Nadella cégének nem kell annyira félnie most, amikor a Google lett a legnagyobb barátjuk, az Open365 még béta fázisban leledzik, de a fejlesztők nagyon keményen dolgoznak rajta (bárki ki is próbálhatja a bétát már azért, hogy lássa mi készül). És miért jó ez az istenadta digitális népnek, ez az újabb felhős iroda? Mert nem fogja a Big Brother ellenőrizni, mint a Google Docs és a Microsoft megoldásainál, nem lesz közpréda az minden adatunk, hiszen ezek szerint kapuk a pofánkba a reklámokat. Illetve minden olyan cucc benne lesz az Open365-ben, mi szem és száj ingere és a LibreOffice-ból már ismertük és működött. Mellékesen magyarul is tud, hiszen ismeri a legújabb nagy botrányokat kavart magyar akadémikus helyesírást is már.

A virtuális valóság valójában a pszichológusok álma

2016. április 25. - dismay22

abe-vr-800x445.jpg

A Hammerhead VR és Rob Mc Lellan ABE című már eleve kizárólag virtuális valóságra forgatott rövidfilmje új műfajnak tapossa ki az ösvényt, a VR horrornak. A kornak megfelelően egy robot (aki negatív karakter, mert elveszi az emberektől mostanában az állásukat) ijesztgeti az Oculus Rift-be és HTC Vive sisakokban öltözött merész nézőket, de valójában szereti őket a maga módján.

ckngkcswcaq0jnj.jpg

Az ABE a pszichológusok álma lesz, mert ugyan mindenki a gémer és pornóiparról álmodik nagyot, amikor a VR szóba kerül egy konferencián, de lehet tudni az emberek rémisztgetésére a legalkalmasabb, hogy kihozza az állatot a hétköznapi nyuszikból (mert tudjuk mindenkiben ott lappang ez). Képzeljük el a klasszikus Clive Barker's Undying horrort egy sisakban: támad a szörny, de nem menekülhetünk előle, mert ha megfordulunk csak rohanhatunk előle és ott liheg és végez velünk. A 2D-s monitoroknál másfelé nézhettünk legalább, ha a nagy rémülettől becsuktuk a szemünket a valóság megnyugtatott, csupán egy fikcióval játszunk, ez nem a valóság.

maxresdefault-5.jpg

Na most ez már nem sikerülhet, mert a történet kellős közepébe csöppenünk. A lélek turkászainak itt a nagy lehetőség a tökéletes terápiára. Menekül a valóság elől a páciens? Várja a virtuális valóság, ahol saját démonaival és nyomorával találkozhat, majd oldja meg okosban, ha tudja. A pszichológus pedig akár, mint Dante Isteni színjátékában, Vergiliusként vezeti végig saját poklában a betegét. Már ha az akarja az ilyen VR-lélekterápiát.

Virtuális "Panem et Circenses" kell a népnek Japánban már, mert a valóság nem elég

2016. április 25. - dismay22

20160416sky-circus-600x381.jpg

A legújabb trend Japánban a virtuális valóság felhasználása az istenadta nép szórakoztatására. Hiszen ott, a felkelő nap országában is csak kenyeret és cirkuszt kér, tudják ezt a döntéshozók és politikusaik is jól évszázadok óta. A SKY CIRCUS a HTC Vive megoldásával vezeti be fizikai és szellemi szinten, minden érzékünket lekötve a virtuális valóság lényegébe az embereket.

sky.png

Jelenleg a legnagyobb szám a Tokyo Bullet Flight, amikor is kilövik a delikvenst egy ágyúból és utazhat repülve Tokyo felett. Az ágyú tényleg létezik a mi valóságunkban is, az utazást már egy idealizált és virtualizált Tokióban kell viszont átélnünk. Ugyan ennyire nem nevezetes, de komálja a nép még a második VR attrakciót is, a Swing Coastert, igaz az nem ennyire veszi igénybe az ember érzékeit, de szórakoztató legalább.

namco-vr-zone-virtual-reality-center-tokyo-1.jpg

Ha minden igaz hamarosan jön ez a trend a magyar vidéki városokba is, igaz olcsóbb kiszerelésben. Majd a Balaton partján, Almádiban is ki lehet magunkat lövetni egy ágyúból és golyóként repülhetünk át a Tihanyi templom felett földet érve a tavat átrepülve a Balatonmáriafürdői virtuális iszapban. Ma már minden lehetséges a valóság megkettőzése is a virtuális technológia végett. Addig örüljünk, míg az eredeti kicsit büdös és szürke megmarad egy kicsit még legalább.

Cluster: céges rendezvények és csapatépítés a virtuális valóságban

2016. április 24. - dismay22

main-1.jpg

A japánok nem cicóznak tényleg komolyan veszik a virtuális valóságot. A Cluster nevezetű startup egy a vezető ICT cégek számára kötelező virtuális valóság alapú rendezvényközpont és kommunikációs platform kíván lenni. Hogy mennyire komolyan gondolják ezt az elsőre agyamentnek tűnő ötletet bizonyítja, hogy a héten 460.000 dolláros tőkeinjekciót kaptak a Skyland és East Ventures üzleti angyal befektető cégektől. Közben persze volt már egy rebranding is náluk, mert eredetileg Fictbox névre hallgattak, azt is a Skyland Ventures turbósította fel még januárban. Szóval látnak a VR-ötletükben fantáziát a befektetők, méghozzá nem is kicsit, igz még nem biztos, hogy nem fog lufiként kipukkanni, vagy a jövő záloga lesz-e majd..

cedauosusaahvaf.jpg

A Cluster platformja meet-upokat és üzleti eseményeket szervez a virtuális valóság segítségével, gyakorlatilag a sehol nem létező térben találkozhatnak így az ügyfelek. Nincs foglalási és magas bérleti és utazási költsége sem egyik cégnél sem. Így bármikor meg lehet tartani egy tárgyalást, vagy egy konferenciát és zártkörű termékbemutatót és társait, csak a VR felszerelést kell biztosítani és a csatornák biztonságát magát.

cluster_featuredimage.jpg

Akár egy pizsamában vagy egy tengerparton nyaralva is tudnak fontos döntéseket hozni a CEO-k a virtuális valóság segítségével, de egy szokásos staff meetingre sem kell berángatni a főnököt már többé ezzel a technológiával végre. Maga a Cluster platformja ráadásul már most a kezdet kezdetén is szimultán 1000 fős rendezvények lebonyolítására képes, ha beindul a rendszer, akár koncerteket is lehet majd tartani vagy Vidám Vasárnapokat is a virtuális valóságban hamarosan.

A csodálatos emberi elme hatalma: agykontrollos drónverseny

2016. április 23. - dismay22

article-urn-publicid-ap_org-d04cc633285c468b8f31f2214cf2feac-2oyr8x2fap50a802cebb41c26550-748_634x410.jpg

Az emberi elme már mindenre képes lassan, a drónok irányítására is. Legalábbis ezt bizonyítja az első EEG-s drónverseny. Pontosabban agykontrollos interfész alapú drónverseny a neve, ahol 16 versenyző csak az akaratával (gondolataival és koncentrációval) irányítva és vezetve próbálta egy kosárlabda pályán ki ezt az új sportágat az University of Florida sportcsarnokában. Hogyan működik ez a gyakorlatban?

article-urn-publicid-ap_org-d04cc633285c468b8f31f2214cf2feac-2oyr8x2fap50a802cebb41c28ded-656_634x422.jpg

Mind a 16 versenyző EEG fejpántot visel, külön-külön kalibrálva vannak a saját drónjaik elektronikájához, milyen agyi elektromos impulzusukra reagálva végezzék el azok a megfelelő repülési parancsokat. A programozóknak is kihívás volt ez, hiszen le kellett fordítaniuk a képzeletbeli mozgásparancsokat a megfelelő számítógépes kódokra, melyeket a drónok is tudnak értelmezni méghozzá helyesen. 

article-urn-publicid-ap_org-d04cc633285c468b8f31f2214cf2feac-2oyr8x2fap50a802cebb41c276fe-539_634x430.jpg

Maga a drónok irányítása a BCI (brain–computer interface) vagy más néven MMI (mind-machine interface) technológián alapul. Ezt eredetileg orvosi célokra fejlesztették (neurológiai vizsgálatokra pl. az epilepszia felderítésére vagy sztrókos betegek felépülésének ellenőrzésére), de mára mindenki számára elérhető a metódus. Az ilyen megoldások már a kereskedelmi forgalomban is fellelhetőek, mint relaxáció fejpántok és társaik, de az ortopédiában is használják a robotművégtagok irányítására és lebénult emberek végtagjainak gyógytornáztatására is.

article-urn-publicid-ap_org-d04cc633285c468b8f31f2214cf2feac-nfiabx0y82e1803f3a5e24f956-772_634x439.jpg

A mostani versenyen az Emotiv és a NeuroSky startupok EEG fejpántjait használták, melyek direkt drónok irányítására lettek kifejlesztve. Kb. 500 dollárba kerül egy ilyen szett, a fejlesztés pedig több ezer dollárba, hogy ténylegesen a gyakorlatban is lehessen vele egy pilóta nélküli repülőgépet vezetni a levegőben. A versenyen minden remekül működött, igaz voltak bénázások, de Juan Gilbert professzor szerint, akinek a diákjai vállalták a kísérleti patkány szerepét a versenyben jövőre már külön brain-drone ligát rendez az USA egyetemei között, ha megfelelő szponzorokat talál a drónos agytornához.

article-urn-publicid-ap_org-d04cc633285c468b8f31f2214cf2feac-2oyr8x2fap50a802cebb41c28645-863_634x422.jpg

A technológia nemcsak ilyen drónsportra alkalmas (tulajdonképpen ezzel adják el a technológiát és marketingelik meg a saját egyetemi kutatásaikat), hanem valós idejű agyi monitorozásra is. Ez a kutatás segíthet abban, ha vezetés közben elfárad a sofőr, és riasztja és leállítja az autóját, de a jövő agykontrollos interfészes irányításának is az alapja lehet (a Dolgok Internetének egyik új műfaja). A BCI a fogyatékos emberek mindennapjait is megkönnyítheti, hiszen agyukkal tudják a körülöttük lévő intelligens dolgokat irányítani majd.

A vásárlók öröme avagy a nép kedvenc áruházának, az IKEA-nak a találkozása a virtuális valósággal

2016. április 23. - dismay22

ikea-vr-app-620x330.jpg

Az IKEA haladni akar a korral és a VR lázba veti minden bizalmát. Az új virtuális élmény ugyanis sokkal egyszerűbben hiteti el a vásárlóival, hogy lapraszerelt bútorai tényleg majd tökre úgy fognak kinézni a kőbányai panelben is, mint a boltban és a svéd jóllakott nyugdíjasoknál Stockholmban.

7ija_nny_0_0.jpg

A 3D tervezés már eddig is opció volt, most a VR-sisakos barangolás pedig már azzal kecsegteti a potenciális vásárlókat, hogy csak egy lépés a kasszához és a virtuális változat máris ott terem a lakásukban. Persze tudjuk nem létezik olyan magyar ember, aki még nem rontott el véglegesen IKEA bútort és anyázott egy nagyot a svéd precizitásról és találékonyságról.

ikea-vr-experience-2-virtual-reality.jpg
Az IKEA VR Experience április elején debütált és állítólag nagyot robbant a neten is, a felhasználói imádják (már akinek ilyen VR kütyüre ma telik, de mondjuk az miért az IKEA-ban vásárol tehetnénk fel a költői kérdést). A VR IKEA sajnos elég sivár és minimalista, mint az áruház valódi esztétikája, mondjuk ki unalmas az app.

ss_7fe9f3a20c5f854a27ccfa6ed98f3106e2153bf91.jpg

Ingyenes szerencsére és egy konyhát tudunk benne teljesen felépíteni és felszerelni minden földi jóval. Megváltoztathatjuk benne a darabok színeit, természetesen addig álmodhatunk, amennyire a katalógus engedi (vagyis nincs macskás konyhapult sem még sajnos). Poénból lehet a konyha magasságát is változtatni ami elég érdekes dolgokat eredményez, hobbitoknak is tervezhetünk ikeás konyhát tehát, de valószínűleg ez egy bug, mert az egész cucc nagyon tech demó szagú még.

ss_427075207fd93fc76b60026cd32efb7b4bc1fa37_600x338.jpg

Mindenesetre azt lehet tudni a konyhával csak augusztusig kell szenvednünk, utána jön a full verzió az egész katalógus kínálatával, ami értelemszerűen egy lakás berendezését jelenti (ami kicsi és mégis kényelmes ahogy a svédek mondják a vendégeiknek).

ss_dcbc49552e78fecc6864d8c76ee7ac4291c29e3f_1920x1080.jpg

Nyilván majd szétfogják moddolni a poén kedvéért ezt is, mint mindent, mert nagy lehetőségek vannak a virtuális ikeázásban. Mondjuk az még hiányzik, hogy a meglévő lakásunkat bedigitalizálva lehessen berendezni, erre nagyon vevő lenne még a magyari nép is.

ROBLOX, az első MMO, aki fejest ugrik a virtuális valóságba

2016. április 22. - dismay22

maxresdefault.jpg

A virtuális valóság mögé tömegek kellenek, hogy szabványosítani lehessen és tényleg pénzt is keressenek majd rajta a tartalomgyártók. Eddig mindenki próbálgatta, de a ROBLOX az első aki tényleg ki is próbálja mire jut vele a hétköznapi gyakorlatban majd. A céljuk nem szerény, ők szeretnének a VR közösségi médiás vezető platformjává válni. Mondjuk más még nem nagyon akarja ezt a pozíciót elérni, mert járt utat járatlanért nem cserél és még a VR hardvere és drága mulatság egy halandónak.

ibarragei_s_15_hats_by_zelios_lolsthekiller-d66dcub.png

Mondjuk nem kell őket félteni, mert eddig is jól ment a szekere az MMO-nak (massively multiplayer online), eddig is 3D-ben tolták sikeresen, a VR platform beengedése csak egy újabb bőr és új felhasználók toborzására jó, akik csupán a virtualitás új élménye miatt vágnak bele ebbe a műfajba. Mondjuk a havi 20 milliónyi felhasználó csak nem lehet rossz gondolja az egyszeri VR cuccba éppen most belekóstoló versenyző.

image.jpg

A ROBLOX azért is jó terep, mert legalább 300.000 olyan együttműködő van, aki a játékba saját világot és tartalmat tolt bele. Így van kontent is, amit lehet elég sokáig élvezni a VR-es új játékosoknak, illetve ott a közösség is, ami ma ugye kötelező, mert belehal a mások pokla nélkül az ember a nagy virtuális mennyországba nélküle.

maxresdefault_1.jpg

A ROBLOX tehát a Facebookot szeretné megszorongatni, hiszen a keresztplatform miatt a talpas mezei 2D monitorosok is ide fognak tódulni, hátha a kölcsönkapott VR-sisakkal majd csennek egy kis virtuális boldogságot. Ha már belekóstoltak maradnak 2D vagy VR ide vagy oda, a közösség itt is, mint a Facebook esetében beszippantja az embert. Mellesleg a ROBLOX másoknak is jó példa lehet arra, hogyan lehet sikert kovácsolni vagy belebukni a nagy VR-parasztvakításba, hiszen ma még minden lehetséges és mehet a süllyesztőbe is ez az egész.

Hortum Machina B: a kiber-kert(ész) és a Föld Napja

2016. április 22. - dismay22

hortum-machina-b-the-interactive-architecture-lab-designboom-02.jpg

A Hortum Machina B objektum egy kinetikus városi kiber-kert(ész), ami folyamatosan érzékeli és figyeli a környezetét. Az ember és a környezet új interakcióinak a kiaknázására született, dizájnerek, kutatók és mérnökök közös munkájával hozták létre az Interactive Architecture Lab-ben.

hortum-machina-b-the-interactive-architecture-lab-designboom-03.jpg

Maga a Hortum Machina B a Reearth Project keretében született meg, egy technikai kísérlet, és egy új művészeti és építészeti irányzat prototípusa is egyben. Kiötlői, a multidiszciplináris kutatócsoport tagjai, William Victor Camillieri és Danilo Sampaio a projektet a Barlett School of Architecture segítségével alkották meg. A Hortum Machina B intelligens fél-kert és fél-gép, más néven a jövő városi ker(tész)e.

hortum-machina-b-the-interactive-architecture-lab-designboom-04.jpg

A Hortum Machina B gyakorlatilag egy egzoszkeleton, ami egy geodéziai gömböt formál, egy moduláris 12 tagból álló mozgó robot-kert. Ezek a részek mindegyike a brit növényvilág egy-egy képviselőjét tartalmazza. El van látva a gömb motorokkal is, ezek teszik lehetővé a Hortum Machina B számára a helyváltoztatást magát, így gördül a belső minikertjeivel egyetemben a városban a megfelelőhelyet keresve magának folyton folyvást.

hortum-machina-b-the-interactive-architecture-lab-designboom-05.jpg

Tervezői ellátták a kiber-kert(ész)-t egy minimalista gépi intelligenciával, így egy saját robotikára épülő ökoszisztémával is rendelkezik. Ugyan a benne lévő növényeknek nincs idegrendszerük, mégis a környezetük folyamatosan hat rájuk és stimulálja őket az elektro-kémiai rendszerükön keresztül.

hortum-machina-b-the-interactive-architecture-lab-designboom-01.jpg

A növények automatikusan érzékelik és értékelik így melyik környezeti kondíciói a legmegfelelőbbek éppen számukra, attól függően hova telepítik le magát a Hortum Machina B-t. Ha nem felel meg egy idő után odébb áll a kiber-kert(ész), egy számára sokkal kellemesebb helyre gurul.

hortum-machina-b-the-interactive-architecture-lab-designboom-010.jpg
A futurológusok (vagyis közeljövőkutatók pontosabban, mert olyanok, mint a meteorológusok még 1 hétre sem tudnak semmit megjósolni) ma is önjáró autókat vizionálnak 2020-ra és automata repülőgépeket és más olyan intelligens robotos megoldásokat, mint a Hortum Machina B, melyek együtt élnek az emberiséggel és a környezetükkel a városokban. Nem kell félni 5-6 év múlva egy halom ilyen intelligens félgép fog körülöttünk élni már a nagyvárosokban, a fákat úgyis kivágják mint látjuk Budapesten is mind lassan.

hortum-machina-b-the-interactive-architecture-lab-designboom-011.jpg

Akit érdekel ezen a linken részletesen megismerheti, hogyan készült a kiber-kert(ész). Sajnos nem fenyeget a jövőben minket az, hogy Budapest vagy más magyar városok utcáin is ilyen robotok guruljanak, mert azonnal szétlopnák belőle a növényeket a fémváz pedig egy közeli MÉH-telepen kötnek ki rögvest, amint leszáll az éj és megmozdul a humán nappal rejtőzködő környezet.

IALab// The Making of Hortum machina, B from William Victor Camilleri on Vimeo.

Minecraft a virtuális valóságban

2016. április 22. - dismay22

oculus-samsung-gear-vr-minecraft-microsoft_2.jpg

A Minecraft-ot lassan lehet az emberiség legnagyobb találmányának is tartani, hiszen minden platformon ott figyel a pixeles játék. Miután a Microsoft felvásárolta már mindenki temette, de kiderült oktatási célra készült speciális változattal rukkol majd elő vele a nyáron. De azért előtte már a VR-változata is hódít, illetve akinek hiányzott a történet belőle tolhatja a Story Mode-ot is benne, nem kell túlélő szimulátorként használni, hiszen az lenne eredetileg a játék.

minecraft_oculus_vr.jpg
Nyilván nem lesz szeptembertől minden iskolában majd VR-headset, de azért reménykedjünk néhány helyen a nebulók majd a VR-ben is tolhatják. A Minecraft Education Edition az eredeti program kibővített változata, a tanárok számára ad speciális és kortárs oktatási eszközöket, hogy az iskolákban is fel tudják használni a különböző tantárgyak oktatása közben.

maxresdefault_1_10.jpg

Nemcsak az a fránya informatika, hanem a reál tárgyak, a kémia, biológia és fizika is belekerültek.  A pixeles játék már több, mint 40 országban működik oktatási célból sikerrel, az Education Edition az eddigi tapasztalatok összegzése és az oktatók megjegyzései és ötletei alapján kapott új részeket és világokat. Ilyen a történelem oktatására szolgáló ókori világtérkép, ahol az egyiptomi piramisokat lehet megtekinteni, de Pompeii, az ókori görög világ 7 csodája is belekerült.

d8ea08b3-1097-448d-8306-dbc750bb9de8_560_420.jpg

Egy halom rejtvényt és logikai feladatot is elrejtettek benne, de van fotós és gyűjtögetős része is (a Minecraft világában élő állatokat turbósították akkor fel a biológia órákra tehát) az iskolai változatnak. Nem kell félni nem tolták el, megmaradt az alap játék része, ezek az oktató részek kiegészítőként jelennek meg az eredeti változathoz képest. Viszont érdekes tény, hogy mennyire komolyan gondolja a Microsoft ezt az oktatási dolgot, a tanároknak óravázlatokat és a Minecraft Mentors szoftvert is mellékeltek. Ezzel sajátíthatják el a "Minecraft szűz" tanerők hogyan lehet hatékonyan oktatási feladatokra is munkába fogni a pixeles építkezős birodalmat.

18j2a2z0zek0gjpg.jpg

A VR változat előnye, hogy vele tényegesen belekerülünk a pixeles világba, elég brutális élmény, amikor minden hatalmas pixelekből áll körülöttünk és az éjjeli harc és menekülés a zombik elől sem annyira egyszerű, mint egy 2D képernyő előtt volt. Maga a kezelőfelület használata a legszokatlanabb elsőként, ha építkezünk, de meg lehet szokni, igaz elég sok ideig tart újra megtanulni a craftolást a virtuális világban. Mindenesetre lehet látni a Minecraft lesz az a játék ami soha nem fog kipusztulni, mert mindig le lehet húzni róla újra egy bőrt, most éppen a VR-platformon. De nyilván jön majd a kibővített valóságos AR változata és a speciális MR vagyis kevert valóságos is és nem szabad elfeledkezni a HoloLens, a Leap Motion és a különböző szemüvegekhez készült egyéb Special Editionokról sem. Mindegy is a Minecraft már egy Cardboardon is ugyanúgy hozza a formáját. Kötelező kipróbálni mindenkinek.

Antbo: építsünk és programozzunk rovarrobotot egyszerűen

2016. április 21. - dismay22

antbo-robot-1.jpg

A robotépítés és programozás reneszánszát éljük, a LEGO is tolja a maga Mindstorm megoldását és szinte mindennap jön egy újabb trónkövetelő a fiatal generációk számára. Az Antbo előnye az, hogy nem kell semmiféle előképzettség és műszaki véna hozzá, egyszerűen összerakható és működik a rovarrobot azonnal. Mivel az Antbo belépőszintet jelent a robotikába hamar megjön a robottal a bonyolultabb megoldások kivitelezésére a gyerekek kedve is.

antbo-robot.jpg

Persze nem menekülnek meg a minimális kódolástól sem, hiszen a lényeg az, hogy a programozás alapjait el tudják sajátítani a  robottal, meg kell ugyanis tanítani a rovart, hogy ki tudjon jutni egy útvesztőből illetve lehet vele harcolni egy fajtársa ellen is. 

antbosensors.jpg

Az Antbo-t a manapság a gyerekek és kezdők számára kötelező Scratch-en keresztül lehet programozni, ez vizuális blokkokból épül fel és könnyű így elsajátítani, de lehet még az Arduino IDE és a DFRobot WhenDo applikációit is használni, ha az szimpatikusabb. A Sratch azért egyszerűbb, mert ha ennek a logikáját és felépítését megkedveli valaki és használni is tudja a gyakorlatban, akkor már nem lesz akadály a bonyolultabb kóderkedés sem a fajsúlyosabb nyelvekkel.

antbomainimage.jpg

Hogy még csavarjanak a projekten az Antbo fejlesztői, a rovarrobot képes tanulni és rajban is tevékenykedni, felismeri, ha egy másik Antbo kerül a környezetébe rögvest. De folyamatosan figyeli a környezetét is és tanul abból hogyan reagálnak rá a programozói és más humán egyedek. A rovarrobotra most az Indiegogo-n gyűjtenek a fejlesztői egy nagyobb összeget, hogy novemberben majd 59 dollárért a boltokba is kerülhessen karácsonyi meglepetésként a gyerekeknek és a magukat lélekben még gyereknek érző felnőtteknek. Eleve párban is lehet majd kapni az Antbo-t, hogy harcolni és játszani tudjanak egymással és közösen tanuljanak.

Nokia OZO: virtuális valóságos videók online, de csak az igényes profiknak

2016. április 21. - dismay22

nokia-ozo-nimblechapps.jpg

A Nokia szép lassan visszaoldalog a Microsoftos fiaskó után ICT piac felső köreibe, legalábbis az OZO 360 fokos VR kamerája ezt bizonyítja. A rendeltetése nem más, mint valósidejű VR videók közvetítése, éppen ezért az ára sem az utca emberének a pénztárcájára van szabva, csekély 60.000$-ba kerül. Nemcsak a 360 fokos videót, de a megfelelő térbeli (spatial) audió hangzást is garantálja. Nyilván ennyi pénzért már nem GoPro kamerát veszünk, hanem egy olyan ipari cuccot, amivel nagy tévés cégeknek tudjuk eladni a VR-nyersanyagos élő kontentet.

nokia-ozo-broadcasting-live-review-1024x768.jpg

A virtuális valóságos tartalmak előállításához új szoftvermegoldások is kellenek, az Ozo Creator Tool erre való, ami jár a kamerához alapból. Ezzel lehet a 360 fokos videókat megfelelően összefésülni, hogy ne tűnjön fel a szemlélőnek milyen technológiai boszorkánytrükköket követtek el a felvétel készítése közben.

starvr_ozo_event.jpg

Nyilván ez a cucc online tudja megtenni ezt, tehát garantált a minőség azonnal, csak megfelelő szakember gárdáról kell gondosodnia a vásárlóknak. A Nokia amúgy jól sáfárkodott, mert a szoftverhez való SDK-t már régen kidobta a fejlesztőknek. Így megelőzve a VR-hisztériát a profi stúdiók már felkészülten vethetik bele magukat a VR videózás és élő közvetítések (streaming) örömeibe és bánatába.

Töltsük okostelefonunkat végre rabszolgaként tartott növényekkel

2016. április 21. - dismay22

bioo_lite_banner_1_whpthz.png

Még egy egyszeri magát sikeresnek vélő magyar jövőkutató is elismerően csettinthet a söre mellett a romkocsmában, amikor meghallja milyen dolgokra képes ma már a számítástechnika: növényekkel is lehet tölteni végre az egyre többet tudó okostelefonunkat. A Bioo Lite jóvoltából már ha vidékre kényszerül jó futurológusunk is lehet a tanyán vetíteni a parasztot a helyieknek. Mert ha merülne a velünk együtt a népművelésre érkezett okos technológia, csak ki kell menni Bözsi néni paradicsomosába és tölthetjük máris az eszközöket, hogy aztán tudjunk mivel villogni a művházban a digitális pogányoknak az eszkatológiáról és a mesterséges intelligenciáról szóló előadásunk közben.

characteristics2_dgwzlb.png

Visszatérve a Bioo Lite-ra a barcelonai startup ötlete annyira fineszes, hogy gondoltak arra nem mindenhol lesz paradicsomos vagy paprikás a kertben, ezért egy magányos növény, akár egy hibiszkusz is vagy fikusz is alkalmas a töltésre. A lényeg az, hogy fotoszintézisre képes egyedet találjunk a környéken (művirág és koszorú a temetőben nem jöhet tehát számításba), ugyanis ez a kémiai folyamat tölti az okostelefonunkat. Látható, ha túlélőtúrán véletlenül nálunk van a Bioo Lite akkor nyerő pozícióban vagyunk, kivéve akkor, ha nem süt a nap. Némi gyorstalpaló annak a fotoszintézisről, aki hiányzott a biológiai órákról gyermekkorában és hülye maradt.

internal_structure_1_pq6kdk.jpg

A fotoszintézis olyan metabolizmus, amely lebontó (katabolikus) és felépítő (anabolikus) folyamatokból tevődik össze. A katabolikus folyamat a fényreakció, amikor a fényenergia kémiai energiává alakul. Az anabolikus folyamat során a szén-dioxid megkötése (fixáció) történik és annak szénforrásként való felhasználása a növekedéshez, ezt nevezzük sötét reakciónak. Továbbá a fotoszintézis „fény-szakaszában” felhalmozott kémiai energia és redukálókapacitás NADHP hasznosul még az oxidált állapotú kén- és nitrogénatomok redukciójához és azok szerves molekulákba történő beépítéséhez."

new_tittle_banner_3_jnalgv.png

Itt lép működésbe a Bioo Lite, egy spéci kis edényben gyűjti össze a folyamat során keletkező elektromosságot a nanodrótjaival és egy speciális baktérium segítségével termeli ezt mellesleg (ez a nagy találmány amúgy). Egy USB csatlakozóval máris tölthető a mobilunk. Vagyis Bözsi néni kertjében már eleve ott kell figyelni az ekvipmentnek a kiválasztott sok levelet tartalmazó növénynen, hogy csak rá kelljen tolni az okostelefont. A fejlesztő Arkyne Technologies szerint az Bioo Lite edény 3 töltésre képes egy nap, így csapolhatunk le minden energiát a kiválasztott növényünkből, szerencsére a technológia éjjel is működik (a növény nem alszik ugyanis).

short_image2_iiysvd.png

Sajnos viszont nem minden növény és virág termel hasonló mennyiségű elektromosságot, így változhat mire toljuk rá a mobilt és mennyi ideig kell majd töltenünk. Nyilván tehát nagyobb és sok zöld levéllel rendelkező növénynél eredményesebbek lehetünk. Vigyázni kell csak élő növénnyel működik a dolog és egy túrán nem biztos, hogy egy fára is érdemes vihar esetén rákötni a Bioo Lite cuccot, mert egy villám kivégezheti az okoseszközünket és minket is kiradíroz mellesleg ebből a földi siralomvölgyből véglegesen.

phone_brands_2_bfctm9.jpg

Ismerve az emberi természetet, viszont valószínű hamarosan meg fognak jelenni a kizárólag a Bioo Lite megoldásra kitenyésztett haszonnövények, melyeket a TESCO vagy SPAR zöldséges standjain is lehet majd kapni. Amint feltöltötték gazdáik a mobiljaikat, mehet a kukába a növény, hiszen van mindig másik, mert nagyüzemben tolják már a mobilos fotoszintetizátolós virágokat.

usb_aproach_dmy7u3.png

A projekt jelenleg az Indiegogo-n figyelve várja a nép akaratát (és pénztárcájának a megnyitását), adakozna-e vagy sem erre a növénykínzó és a futurológus szomorító megoldásra. Már össze gyűlt 17.000 dollár, viszont annyi kell, hogy a cserepet kb. 112 dolláros áron lehessen bevezetni majd a piacra a nép nagy örömére és a növények nagy bánatára. Ha minden igaz, így már decemberben karácsonyra meg tudjuk lepni ezzel vidéki rokonainkat, hogy majd Húsvétra legyen mivel tölteni a vendégségbe is elvitt kütyüjeinket, mert mi megérdemeljük, hogy még tanyán is online legyünk.

A képernyőkből támadnak a Google 360°-os élő videói

2016. április 20. - dismay22

youtube-360.jpg

A 360 fokos panoráma videó nem mai találmány, de a VR reneszánszával ismét el lehet adni a tömegeknek és ugye tartalmat is lehet mostantól már minden mobilról tolni vele, mert a Google lehetőséget adott az élő közvetítésre eme műfajban is. A felhasználói élményért mindent megadnak, ha az ingyen gyártja a kontentet, mindenki ma már önként és dalolva lesz így tartalommarketinges.

spatial-m3-black.jpg

Maga a 360 fokos videó most lett 1 éves, tavaly márciustól lehetett tömegével látni ilyen mozgóképes anyagokat, vagyis egy-egy objektumot élőlényt (mint itt a videóban a rokonainkat a majmokat) körbejárhatunk. Nem kell tehát sok pénzért elutazni sehova már, mindenhova bepofátlankodhatunk a YouTube 360 fokos videói jóvoltából.

maxresdefault_19.jpg

Persze 2016-ban már profi megoldás dukál ehhez, vagyis a hang is 360 fokban szól. Ha visít a nyomorult majom akkor előről hangos, de ha a segge felől közelítjük meg már nem az arcunkba tolja a hanganyagát, mintha a valóságban is ott lennénk, pedig csak egy szerencsétlen hangmunkás végezte el a piszkos majmos munkát. Két remek cég segített ebben a Google-nek a The Big Ears és a VideoStich, hogy tényleg térben halljuk a majmokat és társaikat a jövőben is. Az ilyen videókhoz új csatorna is dukál, ez lett a YouTube Space, van itt minden, mi szem és száj ingere. Itt a 360 fokos jövő, egyétek!

Rajzoljunk 3D Stanford Nyulat robotkéz segítségével

2016. április 20. - dismay22

nbahqc3k1h1efcpnmk0c.jpg

A 3D nyomtatás és rajzolás már javában tarol, hiszen nagyobb üzlet, mint a virtuális valóság vagy a kibővített valóságos bűvészkedés a jövő technológiájával és nemcsak jövőkutatóknak. A 3D nyomtató tollas rajzolásnak örülnek is a gyerekek, mint a majom a farkának, csak hamar kiderül a kis kedvenc, a szemünk fénye nem rendelkezik a megfelelő térlátással és kézügyességgel. Így kortárs nonfiguratívban nyomja és azt a fránya állatorvosi Stanford Nyulat sem tudja elkészíteni a Nagyikának a születésnapjára.

s3cstrrzp6fivr03xilg.jpg 
Mellesleg el is pocsékolja a 3D nyomtatáshoz adott összes színes és szagos műanyagszálat is. Szerencsére gondoltak erre a 3D nyomtatás mögött rejtőzködő karvalytőkés cégek és a robotika is ma már eljutott oda, hogy olcsón adjon barátságos segítséget a béna gyerekeknek. A Robot a "Guided Hand" megoldással, vagyis szamárvezetőként irányítja így a gyerek kezét (egy haptikus interfészként funkcionálva tulajdonképpen) és az a fránya Stanford Nyuszi csak sikeredik a szülők és a nagymama örömére. Láthatja mindenki, ha pénz esz belőle ma már a tudomány bármire képes.

Rozéarany az új trend 2016-ban az almás cégnél

2016. április 20. - dismay22

uj-macbook-cover-746x419.jpg

Az almás cég marketingben mindig is okos volt, hiszen jól időzített most április végére, amikor a piacra dobta az új Retina kijelzős és papírvékony MacBook családját. A MacBook Air is frissült csendben közben, igaz abba csak több memóriát, 8 GB-t toltak. A bevált design nem változott: alumínium ház, ezüst, arany és asztrál szürke változatokban jelent meg. Nagy meglepetés a Hello Kitty rajongó ITC menedzser és kóder csajoknak, Rose Gold vagy rozéaranyban is lehet vele nyomulni staff meetingeken végre.

nuh3zykjyjnqszxf6arn.jpg

A 12 inch maradt, 2304x1440 Retina felbontással égethetjük ki a szemünket. A belbecs viszont drasztikusan változott az Intel Skylake processzorai dobognak végre benne, ami ugye mellesleg energiatakarékos is, mert csak 5 Wattot fogyaszt, ezért sincs szükség ventilátorra a MacBookokban. Háromféle modellben adják, az alap m3-6Y30, a turbósított m5-6Y54 és a CTO m7-6Y75 változatban.

macbook2.jpg

Mellesleg az eddigi csekély 9 órás üzemidő már 10-re nőtt állítólag. Nagy csodákat tehát nem tett az Apple, de hozza a formáját 2016-ban. Nyilván a WWDC után majd többet is meg fogunk tudni mivel kényezteti el még felhasználóit 2016-ban, hiszen ez még csak a kezdeti beetetés. Járt út helyet járatlant nem választanak még Cupertinoban sem Tim Cook-ék.

Magic Leap: a kevert valósággal (MR) zavarják most végleg össze az embereket

2016. április 19. - dismay22

luma02_web_1000.jpg

Ha egyszerűen akarunk fogalmazni, akkor a virtuális (VR) és kibővített valóságos (AR) dolgok mostantól teljesen keveredni fognak egymással (MR), vagyis eljutottunk arra a szintre, amikor a Hololens-et keverni kezdjük majd a Google Glass megoldásával (meg a többivel a szezont és a fazont ebben a AR_VR_MR műfajban). Ugyanis a Magic Leap (Google hátszéllel működő cég) a két népszerű valóságot szeretné keverni az új projektjében (ezt látni a lenti videóban).

leaper_above_small_lg.jpg

Nem szabad összekevernünk a Leap Motion-al semmiképpen sem, az egy másik megoldás megint, hogy még nagyobb legyen a zavar a fejekben. De mindenki így van ezzel, hiszen a VR-hez még csak-csak kijöttek a headset-tek (Oculus, HTC, Huawei és jön majd a Sony PlaySation megoldása), de az AR ugye csak a HoloLens és a mostanában az iparban tevékenykedő GoogleGlass-al volt reklámozva eddig.

fade1f037079.png
A Magic Leap "A New Morning" videója bemutatja, hogyan jelenik meg a kibővített műanyag világ a valóságban. Ha nem vagyunk expertek, akkor azt mondjuk erre, tökre ugyanúgy néz ki, mint a HoloLens a Microsoftnál. Igaz is, meg nem is az állítás, ugyanis mindkét AR megoldás ugyanazt csinálja, virtuális objektumokat vetít a való világba. Mindenesetre ebben a kevert valóságban (MR avagy mixed reality, ezt tessenek megjegyezni) úgy érezhetjük magunkat, mint Tony Stark a Vasemberben vagy a Különvélemény című filmben Tom Cruse. Lassan csak i fogja majd valaki találni mi a fenére jó ez a valóságot szimulálósdi új módi remélhetőleg.

 

Spectacle: a szegény ember kibővített valósága Samsung módra

2016. április 19. - dismay22

maxresdefault_1_9.jpg

A Gear VR a szegény ember virtuális valóságának az eszköze, hogy beetesse mennyire szép ez a VR világ és majd ha lesz rá minőségi virtuális tartalom átevezzen a Oculus Rift és a HTC Vive vagy a PlayStation VR komolyabb megoldásaira. Hogy azért ne unatkozzanak a felhasználók, akik beruháztak a kezdő készletbe, a Gear VR most a tényleg a hétköznapokban is látványosan működő kibővített valóságos (AR) alkalmazással ruházta fel a szemüvegét. Ez lett a keresztségben a Spectacle nevzetű applikáció.

phpsmp8wb.jpg

Az app rendes működéséhez szükség van az Androidos telefonunk hátlapi kamerájára is, ez hozza be a valódi környezet valóságát a szemüvegbe, majd ezt keverik a kibővített valóságos megoldásokkal (mixed reality). A Spectacle szerencsére ismeri a gesztusvezérlést is, ezzel jól lehet a külső szemlélők előtt égetni magunkat, ahogy vagdalkozunk a semmiben, de tényleg könnyen lehet a kevert valóságban vele navigálni. Ugyanez a gesztusvezérlés a VR appokban is működik, a Samsung nemes egyszerűséggel lekoppintotta ezt a HTC Vive headsetből, ott élvezkedhetett ezzel a gesztusvezérléssel eddig a VR világ bátor szörföse.

Miért ragaszkodnak annyira az antropomorf robotokhoz a kínaiak?

2016. április 19. - dismay22

robotgoddess2-1200x0.jpg

Kínában végre nagy áttörést értek el az emberszabású robotok terén, az University of Science and Technology of China elkészítette az élethű és tökéletesen embernek is kinéző antropomorf robotját, ami mellesleg remek társalgónőként is szolgálhatja gazdáját. Jia Jia nemcsak beszél, de a szája is mozog közben és a testével is gesztikulál. A bemutatón még egy újságírót is kioktatott, hogyan kell egy nőt rendesen fotózni, nehogy előnytelennek mutatkozzon majd az újságokban. Ami hiányzik még az az embert utánzó női robotból az a lelke, vagyis egy rendes mesterséges intelligencia. A 2.0-ás verzióban már ez is benne lesz, így komolyabb beszélgetéseket és akár előadásokat is lehet Jia Jiával majd lefolytatni. Kereskedelmi forgalomba még nem fog kerülni hamarosan és nem is tisztázódott, hogy miért is fejlesztik az emberszabású robotot a kínaiak. Annyi biztos, hogy inkább félelmet és megütközést keltett az, hogy ennyire emberi volt a robot, mint szimpátiát. Az androidok tudjuk már a Szárnyas fejvadászból is mindig félelmetesek, mert majdnem olyanok, mint mi az emberek:πολλὰ τὰ δεινὰ κοὐδὲν ἀνθρώπου δεινότερον πέλει. τοῦτο καὶ πολιοῦ πέραν πόντου χειμερίῳ νότῳ  
"Sok van, mi csodálatos, / de az embernél nincs semmi csodálatosabb."

Oktassuk a jövő nemzedékét kódolásra Root-robottal

2016. április 18. - dismay22

harvard-robot-1024x576.jpgJúniusra készül el a magyar digitális oktatási stratégia, ami valamennyi szintre ki fog terjedni, hiszen a digitális fejlesztésekről és az internetről szóló nemzeti konzultáció eredményein alapszik. Az oktatási stratégia fő célja viszont a ma már kézzelfoghatóan megtapasztalható drámai mértékű informatikus hiány eliminálása, hiszen már több, mint 22 ezer IT-szakember hiányzik Magyarországon, az Unióban pedig 2020-ra már 1 milliós informatikus hiánnyal terveznek. A társadalmi szintű paradigmaváltás akár akarjuk, akár nem Damoklész kardjaként fenyeget, a digitalizáció kihívásai elől nem menekülhetünk, az oktatás informatikai felturbósítása kötelező, igaz az eredményei látványosan csak a jövőben kamatoztathatóak.

harvard-robot2-1024x1024.jpg

Nem véletlen, hogy mindenki a gyerekek kódolásra való oktatásában látja a nagy üzletet. A Microsoft a Minecraft Education Versionra esküszik, a LEGO a Mindstrom robottal támad, míg a Sony a KOOV-al próbálja meg kódra feszíteni a fiatal generációt. A legújabb megoldás Zivtan Dubrovsky nevéhez kötődik, aki a Hardvard Wyss Institute-nál fejlesztette ki a Root robotot, hogy gyerek és felnőtt kódolni tudjon tanulni vele.

root-001-605x403_1.jpg

A Root egy hatszögletű robot, a leginkább egy Roomba porszívóra hajaz első pillantásra. iPad-el vagy táblagéppel lehet vele kommunikálni, tud rajzolni a hozzá adott fehér mágneses felületre, de zenél és minden multimédiás dolgot ki lehet vele próbálni, ami ma leköt egy gyereket. A lényege az rákapassa a programozás ízére a fiatalokat.

root-002-605x403_2.jpg

Nem szabad elfeledni, a digitalizáció terjedése a munkaerő piaci elvárásokat is átalakította, néhány év múlva a legtöbb szakmában foglalkoztatási alapfeltétel lesz a digitális jártasság, erre már ma, időben meg kell találnia a megfelelő válaszokat. Nem lehet 2016-ban digitális írástudatlanságban hagyni a jövendő nemzedéket, mindenkiből digitális bennszülöttet kell nevelni, vagy legalább a lehetőséget erre biztosítani az oktatásban.

Okosmatrac az új trend a dzsentrifikálódott magyar társadalomban

2016. április 18. - dismay22

ad_203148658.jpg

Nem kellett várni sokat, hogy az analóg matrackirály vállalkozások is felismerjék az idők szavát és kihasználják a Dolgok Internetében rejlő új lehetőségeket és felokosítsák ezt az eszközt. A The Smarttress az első spanyol fecske ezen a piacon (nyilván hamarosan követői lesznek majd világszerte is), a Durmet matrackészítő céggel szövetkeztek.

maxresdefault_18.jpg

Sokan első hallásra valamiféle április elseji tréfára gondolnak, de nem a matracos ég tényleg komolyan gondolta ezt, az okos matracban nagy piaci potenciál rejtekezik vélekednek. Van így benne "contact zone detector" ami felméri hogyan használjuk a matracot, vibrálni is képes, a vízágyakhoz hasonlatosan, így álomba is tudja ringatni a rajta fekvőt, de van "lover detection system" is, ami másféle hasznosításra ad lehetőséget a vibrálás így már okos megoldásokat ad a gyermekáldás megsegítésére is.

smarttress-smart-mattress-640x0.jpg

Van benne gyorsulásmérő is a pontos ritmus betartatására is és okostelefonos iOS és Androidos alkalmazás is a matrac tökéletes kihasználására. Az okosmatracok már március eleje óta állítólag 108-an ki is próbálták, igaz a Durmet-nek nincs weboldala, sajnos még csak email-en lehet rendelni egy ilyen okos jószágot.

Már a bőrünk képernyővé válhat

2016. április 18. - dismay22

skin-display-university-of-tokyo.jpg

Lassan mindenhol képernyőkbe botlunk és nem menekülhetünk az okostelefonok, táblagépek és monitorok elől. Képernyő nélkül felnőni már nem lehet, erre bizonyíték a szkrínédzserek tömeges elterjedése. De a legújabb japán fejlesztés már az emberi bőrt is képernyővé tudja átváltoztatni. A hordozható bőrkijelzők a jövő nagy ígéretei, hiszen nem kell külső megoldásokat cipelni magunkkal. Az University of Tokyo kutatói kifejlesztették az optoelektronikus műbőrt, amihez polimer LED tartozik és organikus fotódetektor (3 mikrométer csupán), a bőrünkre simul, mint egy tetoválás. Az egész többször is felhelyezhető egy nap alatt és elég strapabíró megoldásnak ígérkezik.

screen-shot-2015-08-10-at-10-58-08-am1.png

Még csak prototípusa létezik, de van mit még fejleszteni a kissé robusztus hardveren, hiszen jelenleg csak a vér oxigén koncentrációját tudja kijelezni. De a tudósok mernek ismét nagyot álmodni, hiszen ezzel a megoldással szeretnék az okoskarkötőket lecserélni. Képzeljük el a futók a saját eü adataikat a csuklójukon nézhetik majd meg, diagramokat nézhetünk egy staff meetingen a cégünk eredményeiről vagy nehézségeiről, tőzsdei eredmények figyelhetnének a brókerek tenyerén a jövőben. De az "okosórás maffia" viszont most biztos izzad, mi lesz a jól fialó megoldásukkal. Nem kell annyira félniük, még legalább 10 évbe fog telni mire kikupálódik ez a műbőrös-kijelzős új technológia.

 

A botok rövid története a földi siralomvölgyben

2016. április 17. - dismay22

20150422060058ex-machina-uk-poster.jpg

A Facebook F8 konferencia után mindenki rádöbbenhetett, hogy tényleg komolyan kell venni Mark Zuckerberg mesterséges intelligenciás nyomulását, amit ugye be is ígért 2016 január elsején, hogy ez lesz a fő csapásiránya a közösségi médiás cégének ebben az évben. Lám eljött az idő a számvetésre, hiszen a legtöbb felhasználó idegenkedik, amikor a CNN vagy a Poncho bot-al találkozik a Messengerben mostantól.

facebook-messenger-1.jpg

Mire valók ezek, hiszen nevetségesen keveset mutatnak be a Facebook mesterséges intelligenciás eddigi kutatásaiból, gondolhatnánk naivan első pillantásra. Pedig sajnos el kell fogadnunk azt a szomorú tényt, hogy az ügyfelekkel való kapcsolattartás egy új szintje mutatkozott be "Zuck" még gyermekcipőben járó megoldásában. A "botos jövő" ugyanis itt van és egyétek, mondja nekünk a közösségi médiás guru a botok sorai között. A Messenger így lesz nemsokára a céges kommunikáció elsődleges B2C csatornája, a chatbotok lenyelik reggelire a hús és vér ügyfélszolgálatosokat és minket.

messenger_bots.jpg

De hogy idáig eljutottak a botok (hiszen tudjuk Isten tényleg bottal ver már ebben a földi siralomvölgyben is) nagy utat kellett megtenniük a szerencsétlen gépi intelligenciás automatizmusoknak. Mindenki emlékszik valószínűleg a Quake és Unreal Tournament FPS-botjaira (már csak azért is mert a mostani hétvégén mutatkozott be a Doom új open beta multiplayer változata, ami felfrissíthette az emlékezetét azoknak, akik nem az Élet Menete vagy a Vivicitta-n IRL tolták el az időt, hanem az FPS játékban próbálták meg visszaszerezni önbecsülésüket).

8b729378227fb0a01ca7e9a97d7e7cf7-650-80.jpg

Ezek a botok ugyan könnyedén ki voltak ismerhetőek az online vagy LAN-os hentelésben, de ha csordába tömörülve támadtak, akkor már igencsak fel kellett kötni a gatyánkat, mert véres vége lett a játéknak: majdnem mindig győztek. Szóval a kilencvenes évektől már itt éltek köztünk a botok a számítógépeinkben, csak nem vettünk róluk tudomást. Kivéve a gémer világ, hiszen a Quake-beli Reaper Bot és társai nevéhez köthető Super Bunnyhop-ra mindenki emlékezhet, aki valaha számítógép előtt ülve kipróbálta magát ebben a műfajban. Aki, nem az most nézzen mélyen önmagába miről is maradt le.:)

cosecivi15-evolutionary-interactive-bot-for-the-fps-unreal-tournament-2004-9-638.jpg

Ugyan a mai facebook-os botoknak ehhez már semmi köze, nem árt feleleveníteni a botok történetét és rövid történelmét. Íme egy gyorstalpaló, hogy ne nézzenek majd a céges Slack-en hülyének minket a kollégáink és legyen mivel eltolnunk a kínos konyhabeli kávés beszélgetéseket, de egy staff meetingen is rögvest a társaság középpontjába kerülhetünk a botokkal manapság. Jó szórakozást!

Rántsuk le a leplet a gépi tanulás titkairól a Google segítségével

2016. április 16. - dismay22

machine_learning.jpg

A Google nagyon tolja a gépi tanulást, most elindított egy videó sorozatot, ahol mindenki számára érthetően mutatják be mire is való ez a tudomány, hogyan tanul egy gép az adatokból a gyakorlatban. Hogy néz ki egy gép tanítása és mire képes a tanulás után. Mennyire bonyolult ez a folyamat. Mi a különbség a felügyelt és a felügyelet nélküli gépi tanulás metódusai között, hogyan válasszuk ki a több ezer lehetséges módszer közül azt, ami a mi aktuális problémánkra nézve releváns lehet. Mennyire lehet megbízni egy gépi tanulási algoritmusban egyáltalán. Mire is jó ez az új trend, minek is tanulnak a gépek.

151116-future1-620x325.jpg

Aki nem szereti a "tecsős" videókat, annak viszont ajánljuk Brett Lantz Machine Learning with R könyvét, ami az alapoktól kezdve gyakorlati példákon át vezeti az olvasót be a gépi tanulás elemi kérdéseibe. Még az átlagolvasó is képes lesz az egyszerű gépi tanulási problémákat  a könyv elolvasása után megoldani és további forrásokat keresni ha megszerette ezt a műfajt. Nem lehet kihagyni a gépi tanulást, mert a mindennapjaink része lesz lassan.

Node.js: minta az értékes nyílt forráskódú közösségre

2016. április 16. - dismay22

nodejs-2560x1440-e1460365676742.png
A Node.js egy olyan rendszer, melyben JavaScriptben írhatunk szerver oldali alkalmazásokat,  C/C++-ban íródott, esemény alapú I/O rendszert takar, a V8 JavaScript-motorból, a libUV-ből és beépített könyvtárakból áll . Egy egyszerű és maximálisan skálázható felületet ad hálózati alkalmazások írására. Alapja a JavaScript, ami ma a világ legnépszerűbb programozási nyelve.  A Node.js-t Ryan Dahl hozta létre 2009-ben, a növekedését pedig a Joyent, Dahl munkaadója támogatja. Eredeti célja az volt, hogy weboldalakat push technológiával lehessen létrehozni, mint ahogy Google féle Gmail alkalmazásban is látható. Kezdetben más programnyelvekben való próbálkozások után a JavaScriptet választotta az I/O API hiánya miatt. Ez engedte meg az eseményalapú, nem-blokkoló I/O API definiálását. A Node.js számára fontos a közösség, a NodeConf-on gyűlnek össze, ami egy évente megrendezésre kerülő fejlesztői konferencia. A Node.js fejlesztése a GitHubon zajlik. Hazánkban a meetup.com keretein belül szerveződik a közösség, mely havi rendszerességgel tartják találkozóikat Nodebp néven. A Node.js értékét bizonyítja, hogy neves cégek használják, mint a LinkedIN, a Microsoft, a Yahoo, a Samsung és az Intel. A Dolgok Internetének elterjedésével már több, mint 5 milliárd olyan eszköz van a világon, ami a Node.js-t használja már és a számuk egyre nő. Nem véletlen, hogy a nyílt forráskódú közösség értéke is így felértékelődött már.