Ponte.hu

Eyes of the Animal: végre kiderült milyen király az erdei állatok élete a virtuális valóság szerint

2016. július 24. - dismay22

003_bat.jpg

Ugyan a virtuális valóság most még a 3D játékok lekoppintásával próbálkozik, hogy eladja fűnek és fának az immerzív terek rettenetének nagy találmányát, de azért vannak érdekes próbálkozások ezen az iparágon túl is bebizonyítani azt, hogy tényleg forradalmat fog hozni ez a VR-ICT technológia. A Marshmallow Laser Feats In the Eyes of the Animal VR-projektje a mostani Sundance fesztiválon debütált, azt szeretné bemutatni, hogyan látják és hallják az erdőt a benne lévő állatok.

001_bat.jpg

Az állatbőrbe öltözés a virtuális valóság segítségével egy nagyon fura élmény, a tökéletes átlényegülés és átváltozás (hiszen eddig csak emberként kerültünk a virtuális testünkbe az immerzív terekbe a játékok segítségével), állatként létezni már egészen más dolog ebben a virtuális siralomvölgyben döbbenünk rá.

002_bat.jpg

Az In the Eyes of the Animal a Grizelda Forest (Lake District) erdejében készült, ahol ősi tölgyfák közé és vadregényes vadonba dobták bele egy felspécizett Oculus Rift-el a vállalkozó kedvű humanoidokat. Maga a headset egy fűvel kitömött gubóvá változott a tökéletes mimikri és animális átváltozás végett.

004_bat.jpg

A VR-utazók pedig egy bíbor és rózsaszín színű világba csöppentek, attól függően változnak a térbeli 360 fokos hangok és színek és a látás szélessége és felbontása, hogy milyen állat képében akarnak leledzeni a saját virtuális valóságukban: így lehetnek legyek, békák minden erdei állatot ki lehet próbálni a bagolyig bezárólag.

005_bat.jpg

Maga az In the Eyes of the Animals VR-tereit 360 fokos kamerákkal, drónokkal és lézer és CR szkennerekkel készítették és forgatták. A londoni Natural History Museum is besegített a projektbe, a fotogrammetria (távérzékelés) és az állati térbeli (spatial audio) hangok felvételében, a tökéletes állati érzékelési élmény felvételében és megörökítésében.

007_bat.jpg

A mostani bemutatóval turnéznak is, a Bluedot Festival-on kezdenek, majd Dél-Korea, Belgium és Japán következik. A Marshmallow Laser Feast-en a denevérek is terítékre kerülnek, vagyis az emberek is megtapasztalhatják azt mennyire király dolog az echolokáció, hangalapján tájékozódni és meghatározni mi hol található egy erdőben. Ehhez az élményhez már speciális denevérfüleket is készítettek a tökéletes denevér-immerzivitás hangos átéléséhez, a fül maga erősítőként funkcionál a kis szőrős lények esetében a valóságban is, ezt utánozzák le a VR-denevéreknek, akiknek a bőrébe bújhatunk. 

008_bat.jpg

Az élmény leginkább a hazánkban is elterjedt Láthatatlan kiállítások élményéhez hasonlít, vakon kizárólag a fejhallgatónkba érkező térbeli hanginformációk alapján kell felfedezni a környezetünket és abban tájékozódni persze a denevérek szuperképességeivel ellátva.

009_bat.jpg

Az Eyes of the Animals 360 fokos videói elérhetőek a YouTube-on és a Facebookon is, a legjobb egy Google Cardboard-al azért kipróbálni az élményt, igaz ez nem lesz olyan elementáris, mint az Oculus Rift-es változata. Maga az Eyes of the Animal letölthető a iteota.com oldaláról is.

Smart City Challenge: Philadelphia az okosvárosok inkubátorává változik

2016. július 23. - dismay22

003_smart_2.jpg

Miközben nálunk divat az EU-s pénzeket lenyúlni és 9 fős faluban 90 férőhelyes játszóteret gründolni az ingyen pénzből, addig tőlünk nyugatabbra már az okosvárosokban látják a jövő zálogát. Philadelphia most jelentette be, hogy elkészíti az új univerzális drótnélküli hálózatát, amit szerényen Smart City Challenge névre kereszteltek. Mind egyéni és céges használatra is igénybe lehet majd venni, a lényeg az, hogy valami nóvumot adjanak a jelenlegi városi ügyes-bajos digitális tevékenységekhez. Vagyis a város adja a digitális közművet és azt meg kell tölteni tartalommal az ingyenes használat végett.

005_smart_1.jpg

Philadelphia (a demokraták fellegvára) eddig is arról volt ismert, hogy itt használták ki a legjobban az USA-ban a kortárs digitális városüzemeltetési technológiákat. Most egy új testület állt fel az Office of Innovation and Technology, aminek a célja az, hogy a Dolgok Internete (IoT) minden vonulatát, ami ma elérhető a város számára kamatoztassák.

004_smart_2.jpg

Ellen Hwang programmenedzser szerint most a kezdeti fázisban a szolgáltatásokat és a hálózat működését optimalizálják, hogy minél strapabíróbb legyen az és a későbbiekben elbírjon minden nagyobb IoT terhelést.

001_smart_1.jpg

Hogy nemcsak ígérgetnek és ködöt szurkálnak, mint a nemzetvezető most Tusványoson jelzi, keresik az emberi erőforrást, dizájnereket, specialistákat és telekommunikációs mérnököket is toboroznak, de ügynökségek és városi urbanisztikai digitális cégeket is várnak az új projektekhez. A Smart City Challenge egyfajta okosváros inkubátor szeretne lenni, itt ki lehet próbálni bármilyen technológiát, majd adaptálni a világ más tájaira is.

002_smart_2.jpg

Néhány ötlet, ami már befutó lehet: okosvideokamerák Philadelphia kevésbé biztonságos helyeire, fegyverzaj detektor, ami azonnal riasztja a 911 centrumot, okosvízművek és csatornák, okos városi világítás és okos forgalomanalitika. Az ötleteket a Request for Ideas weboldalra várják bárkitől, akinek van egy épkézláb megoldása, hogy Philadelphia jobb digitális város legyen.

Vore-Tual Reality is the New Black

2016. július 22. - dismay22

vore.jpg

A "vore" vagy "voraphilia" (vorarephilia pontosabban) egy különösen érdekes és sokak számára bizarr fétis, az élve felfalás/falatás vágyát jelenti vagy azt, amikor azt szemléljük amint egy másik élőlényt élve elfogyasztanak. Lehet ennek fantáziált változata és fizikailag realizált megvalósítása is egyaránt, mint más fétisek esetében.

008_vore.jpg
Kapcsolódhat hozzá szexuális konnotáció is, de nem feltétlenül a szex vezérli minden esetben a cselekmény magát. Jon Rafman kanadai művész egyedi módon próbálja értelmezni és analógiát gyártani a voraphilia jelenségéhez. Szerinte ez nemcsak egy szexuális töltésű fétis, hanem vágy arra hogy visszatérjünk az anyaméhbe, a születés előtti prenatális időszak újraélésének a megtapasztalása, a hazatérés aktusa és a biztonságot rejtő otthon és hely újra felfedezését is jelenti a "vore/befalatás" aktusa.

004_vore.jpg

9th Annual Berlin Biennale for Contemporary Art rendezvényére Rafman a "vore/befalatás" aktusának friss adaptációjával és interpretációjával jelentkezett, most szoborba álmodta a kedvenc fétisét. Hogy kortárs művészet is legyen technológiailag is a virtuális valóságba fojtotta a befalatás eseményét az Oculus Rift HMD segítségével, hogy mindenki személyes terében tudja átélni a biztonságba való hazatérés unikális élményét.

005_vore.jpg

A [Vore] remek analógia a virtuális valóság által keltett immerzivitás rettenetének kifejezésére is, az új média általi totális elnyeletés és befalatás aktusára, ami előbb vagy utóbb mindenkire vár, akár akarja, akár nem.(Rafman erről remek esszét is írt az installációjához: “In this context, it works as a great parallel of the both consuming, and being consumed by, virtual reality.”).

006_vore.jpg

A VR a legtökéletesebb immerzivitással ajándékozza meg az embert, mind nézőként és szereplőként is részese az abszorpció aktusának egyszerre a szó szoros értelmében. A VR tartalom általi felfalatás aktusának a csapdájába esik folyamatosan a belelépő egyed. A virtuális valóság elől senki nem menekülhet, egy VR sisakba zárva kell végigélnünk a virtuális terek rettenetében lévő különös kalandokat.

007_vore.jpg

Ahogy a szemlélő tanúja lesz az állatok egymás általi befalatásának, úgy őt is megemészti és magáévá teszi a virtuális világ, a szemlélő eggyé válik a szemléltekkel és részévé válik a "vore/befalatás" aktusának is.

BerlinBNL_tease from samuelwalker on Vimeo.

Olyan mobilos IoT megoldást tudnál egy társadalmi problémára, amely mindenkit érint?

2016. július 21. - dismay22

0.png

 

Küldd be a Mobil Weekend Budapest 2016 ötletversenyére és ha szerencsés vagy, szeptemberben megvalósítja azt egy komplett fejlesztői csapat, veled az élen!

De mit is értünk pontosan IoT alatt?

Somogyi Róbert, a Mobil Weekend Budapest 2016 főszervezője az Internet of Things-ről:

Az idei konferenciát azért építjük az IoT téma köré, mert a jövő technológiai innovációi mind IoT alapúak lesznek. Egyszerűen előre kell tekinteni és a mobilfejlesztésben azt látom, hogy önmagában egy alkalmazás kevés a sikerhez. Technológiában és hardverben kell gondolkodni, hogy a termék értékesíthető legyen.“

Az IoT alapja, hogy az eszközök olyan chipekkel és szenzorokkal ellátott modulokból épülnek fel, melyek önálló adatszolgáltatásra képesek, emellett pedig egy internethez hasonló hálózatot alkotva kommunikálnak egymással.

“Magyarországon szinte el sem tudjuk képzelni, hogy milyen hatással lesz az életünkre, ha ez a technológia az iparból leszivárog a hétköznapjainkba… ezért is várunk olyan ötleteket idén a fejlesztői versenyünkre, amelyek mobilos IoT megoldásokkal adnak választ mindennapi vagy az eltérő iparágakban jelentkező problémákra. Célunk, hogy ezek publicitást kapjanak, így az emberek betekintést nyerhessenek a – szinte már a jelennek számító – jövőbe.”

A Mobil Weekend Budapest 2016 ötletversenyén, mi erre vagyunk kíváncsiak: tudsz-e olyan alkalmazással irányítható okos eszközt mondani, amilyen még nincs a piacon, de égető szükség lenne rá?

Az ötletversenyre ITT tudsz jelentkezni.

Mobil Weekend Budapest 2016 weboldala

Mobil Weekend Budapest 2016 Facebook oldala

A gyönyörök kertje és a virtuális valóság, avagy a művészettörténet vége

2016. július 21. - dismay22

003_bosch.jpg

Hieronymus Bosch a művészettörténelem legvitatottabb és félreértelmezett alakja. Festményein az emberi bűnök garmadáját, a gyengeségeket, perverzitásokat mutatja be plasztikusan és azok méltó büntetését is részletesen "ecseteli". Alkotásain a szimbolikus alakok és tárgyak egy bonyolult és fantáziadús sajátos ikonográfia részei, melynek értelme még a saját korában is felfejthetetlen volt. A démonok, félig emberi, félig állati alakok és gépek képei, félelmet és zavart idéznek elő, még a mai nézőkben. Az emberi gonoszság ilyen precíz és aprólékos ábrázolása joggal kiveri még a Z generáció tagjai között is ma a biztosítékot.

010_bosch_1.jpg
Leghíresebb műve a Gyönyörök kertje, amit 1490 és 1510 között festett, jelenleg a művészettörténészek és a turisták között is rossz hírű Museo El Pradoban látható Madridban. Itt a kedves látogatók, miután végigállták a kilométeres sorokat, hogy bejussanak a múzeumban külön időpontot kapnak a spanyolul Bosco-nak nevezett művész műve megtekintésére.

002_bosch.jpg

Ügyesen a 2016-ra már profi marketingmenedzserekké és kalmártőkéssé vált muzeulógusok és művészettörténészek úgy tervezték meg, hogy a 2 órás Prado séta után még el kelljen tölteni legalább 1-2 órát a múzeum boltjában is, hogy sorra kerüljenek Bosco mester 2 szobás szentélyében. Itt pedig előtte a Gyönyörök kertjét, söralátétként, szatyorként és egéralátétként is megvásárolhatják felkészülve a Nagy Művel való élő találkozásra, ami elég kiábrándító, mert a triptichon elég kicsi a maga fizikai valójában.

004_bosch.jpg

Madrid megér egy hétvégét, még a fapados utak korában is, de a Prado már nem biztos a tömegnyomor és a rosszul bevilágított képek miatt (Goya sötét korszaka tényleg sötét terembe került). A művészet emberbőrben megtapasztalva sokkal fárasztóbb és unalmasabb, mint a Google által nyújtott műanyag és digitális valójában. Szerencsére korunk rákfenéje a virtuális valóság a segítségünkre sietett a Burrel Durrant Hifle elkészítette nekünk láma júzereknek a Bosch VR-t.

005_bosch.jpg

Így könnyedén tehetünk egy szürreális virtuális túrát a perverz festő művében, a szó szoros értelmében belekerülünk a festményébe. Egy repülő halon utazva járhatjuk be az Éden birodalmát, de a földi gyönyöröket és a pokol kínjait csak pénzért látogathatjuk meg már benne (ez azért fizetős az alkalmazásban, mert nyilván ez érdekli a hardcore pornográfián nevelkedett kortárs népeket). Maga a VR app a Bosch 500-adik évfordulóra készült, van szerencsére iPad verziója, de iPhone-on és Androidos telefonokon is működik.

006_bosch.jpg

A 20. század második felétől kezdve, de már bizonyos második világháború előtti avantgárd irányzatok (főként a dadaizmus) arra törekedtek, hogy minél újabb, minél meghökkentőbb és esetenként a hagyományos képzőművészet határát erősen súroló vagy át is lépő alkotásokat hozzanak létre.

007_bosch.jpg

A művészettörténet-tudomány ezekkel az új jelenségekkel eleinte nem tudott mit kezdeni. A posztmodern korban viszont már lehetőség adódott ezeknek az értékelésére is, elsősorban a médiatudomány segítségével. Hans Belting 1983-ban A művészettörténet vége? címmel írt esszét, majd egy évtizeddel később már kérdőjel nélkül könyvet.

008_bosch.jpg

A művészettörténet a hagyományos értelemben nem létezik többé, és új terminológiára, a többi tudománnyal való minél szorosabb kapcsolatokra lenne szüksége - ez Belting végső konklúziója. Véleményéhez hasonlóan Németh Lajos Törvény és kétely címmel a művészettörténet-tudomány önértékelését írta meg.

009_bosch.jpg

Rámutatott, hogy a hagyományos fogalmak, mint a stílus, műalkotás, közönség nem léteznek többé, vagy már nem a hagyományos módon léteznek. Abban viszont mindketten egyetértenek, hogy nem a művészetnek van vége, csupán az új felé való haladásnak.

Artificial Island: az immerzivitás rettenete

2016. július 20. - dismay22

001_japan.jpg

Miközben Európában és Amerikában még csak emésztik a virtuális valóságot, addig Japánban már a hétköznapokban is vígan használják népszórakoztatásra, nemcsak az ott hivatalosan ma induló Pokémon vadászatra. A nemes egyszerűséggel Infinity Room-nak keresztelt hatalmas bemutatótermekben szembesülhet a kedves látogató mire is képes a VR technológia.

002_japan.jpg

Itt sisak nélkül érzékelhetik az immerzivitás rettenetét. Maga a terem változik folyamatosan, a látogatók környezete kristályok és lepkék és virágok bonyolult és szemkápráztató mobil tereivé változik, ahogy azt a teamLab legutóbbi installációban láthatjuk.

003_japan.jpg

A japánok eddig sem az egyszerű és európai ész által könnyen befogadható digitális művészetükről voltak híresek, így a Wander through the Crystal Universe és a Falling Universe of Flowers is  olyan alkotások, amibe minden kortárs technológiát és látványelemet beletoltak.

004_japan.jpg

Maga a kiállítás Tokió mesterséges szigetén foglal helyet, a show neve DMM.Planets. Hogy a látogatók ne unatkozzanak míg sorbaállnak a showkért a DDM.Planets tart még meglepetéseket a 2 hatalmas VR bemutató mellett, ilyen a Koi & People interaktív fénytava vagy a Soft Black Hole is.

005_japan.jpg

A teamLab szoftvereket is készít a japán nép nagy örömére, ezekkel interaktív műalkotásokat lehet készíteni, melyek falakra vetítve az okoslakásunkban fényszobrokként is működnek barátaink és ismerőseink és főként a családunk tagjainak az irigységét kiváltva. Maga a két mostani kiállítás nem felvételekről megy és nem végtelen loopokat ismételgetnek, minden egyes látogató egy új és egyedi generatív és organikus alkotást lát, amit a szoftver akkor alkot meg, vagyis soha vissza nem térő alkalom mind a gépi elme és a humanoidok számára a találkozás az Artificial Island-en.

.

Scrivener: tökéletes eszköz azoknak, akik tényleg szövegek írásából kénytelenek élni

2016. július 19. - dismay22

001_scrivener.jpg

Ugyan sokan leélik egész digitális nyomorúságos életüket a Microsoft Word és irodai csomagjának (a Satya Nadella szerint a világ legértelmesebb és hasznosabb programja benne az Excel) használatával, mégis van élet a Word-ön túl is. Legalábbis hamar rájön erre az, aki ténylegesen komolyabb szövegeket szeretne szerkeszteni, mint egy CV vagy egy talmi blogbejegyzés.

002_scrivener.jpg

A szövegszerkesztők sajnos elkurvultak 2016-ra, még a sokáig kedvenc ingyenes LibreOffice is felvette a Microsoft-féle csicsás és felesleges megoldásokat. Ha tényleg az írásra akarunk koncentrálni, akkor valami sokkal egyszerűbb és logikusabb megoldást kell keresnünk. Ma ugyan reneszánszukat élik a markdown szövegszerkesztők, de ezek főként táblagépeken és mobilon jönnek be, ha éppen elfog minket az ihlet.

003_scrivener.jpg

Könyvet vagy szakdolgozatot, vagyis olyan anyagot, amihez megannyi forrásból kell adatokat gyűjtenünk azért már nehéz rajtuk megírni. Előbb vagy utóbb, ha valaki keresett rátalált a Scrivener nevezetű megoldásra, ami pont ezekre az elfelejtett és kevésbé látványos munkákra lett kihegyezve. Sajnos viszont van egy hátránya, a Windowsos változata csak nyomokban hasonlít (azért a fő ismérvei itt is megtalálhatóak) a MacOS megoldásokra. Öröm az ürömben, hogy most érkezik az iOS, vagyis iPad-es változata. Vagyis végre ténylegesen lehet az újságírók mai kötelező hardverén is használni az amúgy kiváló cikktermelő programot és mellesleg kompatibilis az asztali gépes változattal is, szóval nyaralás alatt is mehet a munka ezerrel.

004_scrivener.jpg

A Scrivener ugyanis eleve íróknak készült, az ő igényeiket vették figyelembe, vagyis novellákat, tudományos értekezéseket lehet vele okosan írni, magát a végső mű struktúráját felépítve és figyelembe véve dolgozni folyamatosan. Ez első látásra bonyolultnak tűnik, de a kreatív íráshoz van benne teljes képernyős szövegszerkesztő, jegyzetelő és képszerkesztő, mindezt egy felületen érhetjük el és kezelhetjük könnyedén. Lehet fejezetenként is dolgozni, minden olyan kortárs digitális írási metódust kipróbálhatunk vele, ami a ma népszerű és az írói szakmában kötelező.

005_scrivener.jpg

Fontos megjegyezni ez nem kiadványszerkesztő program, ez csak a belbecs profi, gyors és okos megoldását helyezi az előtérbe. A különféle nézetek is magát az anyag elkészülését segítik, az összefüggések folyamatos átláthatóságát, ehhez még speciális okos mappastruktúrát is kínál. A holnap megjelenő iPad-es (iOS, mert iPhone-on is működik) verzió ezeket ígéri, persze nyilván lesznek olyan dolgok, melyeket kicsit át kellett szabni az iPadre a felület végett.

A virtuális valóság izmosodik: egyre jobb mozgóképes tartalmakat adaptálnak a VR mennyországba

2016. július 18. - dismay22

003_rick.jpg

A Rick and Morty Justin Roiland és Dan Harmon animációs sorozata, méltán volt a South Park után nagy durranása kicsik és nagyok körében. Az alkoholista tudós Rick és elmefogyatékos unokája Morty kalandjai a párhuzamos valóságokban mindenkit elvarázsoltak. A zseniális tudós, aki a dimenziók közt tud utazni a hetvenes évek scifijeinek a remake terméke. Illetlen viselkedése, cselekedetei önös érdekekből fakadó kaotikus volta is szórakoztató egyben. De a különböző dimenziókban más-más, alternatív Rickek is léteznek, hogy bonyolultabb legyen a cselekmény és az alkotói is jól szórakozzanak újabb évadokra tartalékolva megváltó ötleteiket.

001_rick.jpg

A sorozat főszereplője a C-137 dimenzió Rickje. A különböző Rickek létrehoztak egy szövetséget önmaguk védelmére, aminek a vezetője a "Rickek tanácsa", ami a "Rickek fellegvárában" székel. A Tanácsnak az "igazi" Rick nem tagja, és megveti az alteregóinak eme szervezetét. Minden Rick közül ő a 3. leggonoszabb, mégis akármilyen felelősségtudat nélkül is cselekszik, az unokáját mindig megmenti a bajból, még ha nem is ismeri ezt el valójában.

002_rick.jpg

A San Diego-i Comic Con-on most megismerhetjük a Virtual Rick-allity-t, ami a VéeResített játék változata az Adult Swim sorozatának. Sajnos a tesztelők visszajelzései alapján elég rövid és mint megannyi más a 3D-ből a virtuális valóságba átköltött nevezetes játék ez is megannyi sebből vérzik. Az még elmegy, hogy a látvány pompázatos, de a csicsa után maga a történet elvérzik a VR hátterek között vagy egyáltalán nem is működik.

004_rick.jpg

A kedves felhasználó, aki megvette a majd 1 milkóba kerülő hardvert pedig szidja a kiadókat, mert nem érti miért nem lehet valami értelmes tartalmat kiötleni végre eme hardverre és technológiára. Sajnos egy bizonyos kor után és 2D monitorokon elvégzett 3D-s játéktapasztalat után már nem működik a remake még ha véeresítik is színes és szagosra. Maga a Rick and Morty VR változata is inkább marketinges beetetésnek tűnik most, amikor július 21 és 24 között ingyen lehet kipróbálni a Comic Con-on, hiszen jön hamarosan a harmadik évad 2D-ben.

A kevert valóság diadala: a Pokémon Go és a Microsoft HoloLens hozza el a boldog és buta jövőt számunkra

2016. július 17. - dismay22

001_pokemon.jpg

Miközben mindenki azt várta a virtuális valóság fog győzedelmeskedni a kibővített felett (hiszen a VR valamiféle misztikus megváltást ígér és drága is, tehát csak jó lehet) a Nintendo a mostani nyári uborkaszezonban elvégezte a hálátlan AR népszerűsítő feladatot és a hétköznapok részévé tette a kibővített valóságosdit a Pokémon GO képében.

002_pokemon.jpg

Lassan nem lesz olyan ember a Földön, aki nem tudná miről is szól ez a kevert valóság (mixed reality) történet, hiszen mindenhol Pokémonokat keres az istenadta nép, hiszen egy új játékszert adtak a kezébe, hogy ne kelljen gondolkodnia és elfelejtse mit is kell lenyelnie nap, mint nap a túlélésért (remek konteók születtek már a Nintendo találmányának a születéséről az ISIS és a háttérhatalmak és Soros is ott sorakozik a tettesek között:)).

003_pokemon.jpg

Nem véletlen, hogy a Microsoft is lecsapott a játékra, hiszen a HoloLens találmánya drága és még csak a jövő ígérete. A kevert valóság, amire pedig a Pokémon GO épül remek demóterep a saját termékük ingyenes reklámozására. Most egy nem hivatalos (tehát egyáltalán a Satya Nadella féle MS céghez nem köthető demó forog a neten), a CapitolaVR által készített videóban mutatják meg mit tud a Microsoft HoloLens és a Pokémon GO közösen.

006_pokemno.jpg

Vagyis ez a Nintendo játékának a jövőbeli és profibb változatát eredményezné, már nem mobil telóval, hanem HoloLens szemüveggel kellene vadásznunk a Pokémonos szörnyekre, mint Pikachu és Charmander. Érdekessége a demónak az, hogy a Capitola VR tagadja, hogy a jövőben bármiféle terve lenne a Niantic Labs-nek a játék HoloLens változatával kapcsolatban.:) Persze mi is, a láma felhasználók is láttunk már karón varjút tegyük hozzá. Nem is tartalommarketingről van tehát szó egyáltalán.

Hogyan legyen kiborg: biohekkelés kezdőknek, avagy NFC-s chip beültetése

2016. július 16. - dismay22

001_kiborg.jpg

A biohekkelés ma divatos iparág, egyre többen akarnak valamilyen chipet vagy elektronikus cuccok irányítására szolgáló IoT kütyüt betenni a bőrük alá, hogy okoslakásukat vagy a környezetüket tudják irányítani, de van aki csupán a céges beléptetést akarja ilyen módon egyszerűsíteni. Maga az operáció nem egy nagy orvosi kihívás, mégis a hivatalos fehér köpenyesek nem igazán hajlanak rá, afféle kuruzslásnak vélik, mint a tetoválást. Nem véletlen az USA-ban is egy Mojave sivatagi kisvárosba kell elzarándokolni L.A.-ből, ha valaki ténylegesen is kiborggá akar válni manapság egy kicsinyég. Érdemes a beültetés után majd ezért egy rendes ügyeletet is felkeresni, mert könnyen elfertőződhet a beültetett ekvipment, vannak akik allergiások erre a chipre.

002_kiborg.jpg

A legnépszerűbb manapság a hazánkban a kutyákba és macskákba beültetett NFC chippek beültetése kezdésnek, persze azért ezt egy kicsit felturbózták a humanoidok végett. Maga a búzaszem méretű chip így 880 byte adatot képes tárolni már és az NFC (near field communication) alapján működik. Vagyis ha egy ilyen cuccal találkozik a gazdája, lehet interpretálni és begyűjteni róla adatokat (bankkártyák, mobilok is hasonló elven működnek, lehet tesztelni az implantot a beültetés után vele rögvest, a lényeg az, hogy közel kell tartani a leolvasóhoz a megfelelő testrész ahová beültették a chipünket).

003_kiborg.jpg

Érdekes tény, hogy az Androidos mobilok sokkal többet tudnak az NFC-ről jelenleg, mint almás társaik. Képesek egyszerre írni és olvasni is a chip-re. De míg az NFC kistestvére az RFID széles frekvencia tartományban képes működni, az NFC maga a 13,56 MHz sávban csak működőképes. Vagyis ha az Androidon az NFC-t bekapcsoltuk megjeleníti a kiborg chipen olvasható adatokat (ez lehet akár egy URL is, de bármilyen információ rólunk, mint az állatok esetében a nevük, gazdájuk mobilja stb.).

004_kiborg.jpg

A biohekkelés tulajdonképpen az analóg testmodifikációs eljárások modern változata, csak nem fémtárgyakat vagy mágneseket, hanem egy folyamatosan változtatható tartalmú chipet ültetnek be kezdésként a páciensbe. Ha nem lökődik ki vagy fertőződik el a cucc, akkor lehet a haladó szintekre is továbblépni, amikor egész okostechnológiai arzenált kínálnak már a tökéletes kiborgosítás végett beültetésre, természetesen jó pénzért a vállalkozóknak. Mi az értelme ennek? A folyamatos interaktivitás élménye, hogy kapcsolatba kerülhetünk a gépekkel és nem kell monitorokat, egeret, vagy érintőképernyőket nyomogatni hozzá sem, gépi fajtársaink felismernek, hiszen már közéjük tartozik a testünk egy része.

005_kiborg.jpg

Ezért az élményért már megérte az egész procedúra sokak szerint. Már nem ember vagyok, az átváltozás megkezdődött és nem jártunk úgy sem, mint Gregor Samsa Kafka novellájában szerencsére. A gépekkel így gyorsabban tudunk együtt is dolgozni, adatokat rögzíthetünk és tárolhatunk a testünkben. A Big Data korában ez azért nem megvetendő előny más humanoidhoz képest (oké nem TB-okról, hanem kilobytekről van még ma csak szó, de ez is elég a kezdéshez), a lényege az, hogy kreatívan tudjuk felhasználni a kiborg implantunkat. 

006_kiborg.jpg

Az egyre növekvő biohekker közösség szerint ez a minimális beültetés már a jövőt jelenti, ugyan csak a kezdet, de ez is nagy előrelépést jelent a gép-ember boldog szimbiózisa felé, ami ugye a scifi írók szerint is a jövő záloga lenne.(Érdekes ők nem gondolkoznak gépek lázadásában és a Skynet uralmában, mint a magyar jövőkutatók, nyilván a futurológusok azok akik a boldogabb jövőt vizionálják okos módra, a futurizmusban is a haladás volt a cél és nem az Armageddonnal való folyamatos talmi fenyegetés). Ugyan még csak passzív kommunikációt jelent a legfontosabb géppel az életünkben, az okostelefonukkal, de már egy halom orvosi implantátum is ezen az elven működik ma is, csak azt nem hívják biohekkelésnek. Még csak alapvető személyes adatokat, URL címeket és weblapunkat tudjuk rátenni, de lehet ezt folyamatosan upgradelni tetszés szerint. Lehet metaadatokat is feltolni rá text-ben, de még a Bitcoin fizetési linkünket is, ha ebben a virtuális valutás metódusban utazunk. Kiborgnak lenni tehát Los Angelesben leszögezhetjük sokkal jobb dolog, mint jövőkutatónak lenni kishazánkban manapság.

Koski: a LEGO és a kibővített valóság véletlen találkozása a hétköznapok boncasztalán

2016. július 15. - dismay22

001_koski_1.jpg

A Koski egy újabb "kockás" játék, ami megpróbálja a LEGO analóg működésének az ötletét és a kibővített valóságot elegáns módon ötvözni. Nyilván a mostani Pokémon GO által sújtott nehéz időkben jól jön egy újabb trónkövetelő, hogy értelmesen játsszon majd a gyerek és felnőtt is vele. Vagyis ne a Nintendo pénzcsináló gépezetének a rabjaként tengesse mindennapjait a nyári felesleges és unalmas időkben az iskola kezdetéig. Maga a Koski Václav Mlynář találmánya, farudakat és mágneses korongokat használ, de kell hozzá egy iPad is, hogy azért életre tudjuk kelteni a virtuális játék világát hozzá, amiben fák, lények, vízesések és interaktív karakterek találhatóak, hogy izgalmas legyen a móka vele és megunhatatlan és lekösse őket (ne zaklassák a nagymamát a Magyar Idők vagy a 888 és a még lájtos Mandiner olvasása közben).

003_koski.jpg

A mágneses korongokra stabil kreatúrákat tudunk építeni, ezek lehetnek egyszerűek vagy komplex építmények is, csak a képzeletünk szab határt annak mivé válik a kibővített valóságban megálmodott világunk maga a végére. Ugyan az AR valóság most trendi a Pokémon GO végett, de a Koskiban sokkal jobban tetten is érhetjük mire képes ma ez a technológia.

004_koski.jpg

Az az ötlet pedig, hogy a rögvalóságot és a virtuális tereket fizikai objektumokkal kapcsoljuk össze a Koskit egy sokkal forradalmibb termékké teszi, mint a Nintendo népművészeti giccsét. Nemcsak azért mert szebb és esztétikusabb maga az eredmény, hanem mert a gyerek a saját kezével felépített világot álmodhatja meg a kibővített valóság tereiben így végre. Nem az iPad az kizárólag, ami megalkotja a képzeletbeli terepet, hanem az emberi erőforrás, vagyis jelen esetben a gyermek elméje az, ami megálmodja a fantáziavilágot.

005_koski.jpg

Sokan a mai digitális analfabéták által belakott világunkban hiányolják már régóta az olvasás elfelejtése végett a gyermekekből a könyvek fogyasztása közben megjelenő "belső mozi" élményét. Václav Mlynář találmánya ezt szeretné visszacsempészni elegáns módon, kérdés az mennyire lesz majd sikeres, mert túl profi termék ahhoz, hogy rákapjanak a mai pénzéhes tartalommarketingesek, hiszen túlságosan analóg és földhöz ragadt terméknek vélik vélhetőleg.

002_koski_1.jpg

Sajnos ezért még csak prototípusok léteznek belőle, nem is tudni mikor lesz belőle kereskedelmi forgalomban kapható termék. Pedig a Koski kenterben veri a Pokémon GO-t, csak sokkal értelmesebb gyerekek szükségeltetnek a vele való játékhoz. A magyar gyerek pedig tudjuk birka, mint a szülei maguk, azt fogyasztja amit nemzetvezető pásztora tesz elé, vagy kortársai zabálnak élvezettel, bután és vigyázó szemeiket a múltba vetve kérődzenek. 

Backpack VR: megérkezett az olcsó és hordozható virtuális mennyország

2016. július 14. - dismay22

001_backpack_vr.jpg

A virtuális valóság a jövő nagy ígérete, mindenki készül arra majd ha lesz elegendő pénze és lakása hozzá vagy nyer a lottón belevág a  virtuális mennyország kivitelezésébe. A türelmetlenebbeknek szánják a Backpack VR megoldást, ami nem más, mint egy hordozható személyes és olcsó változat ebből a saját bejáratú műanyag világból. Alex Wolstenholme a megalkotója egyszerűen csak szeretett volna a nyári szabadsága alatt is kedvenc játékával a Doom-al nyomulni és ezért találta ki ezt a Backpack VR megoldást. Egy hátizsák, egy Oculus Rift és egy barkácsolt guruló hardver és máris a virtuális világ velünk együtt mozog bárhová is megyünk.

002_backpack_vr.jpg

A Backpack VR még nem tökéletes, hiszen sokkal veszélyesebb, mint a Pokémon GO, ebben a külvilág áldozatává válhatunk azonnal, különösen, ha a nyílt utcán próbálkozunk vele, egy parkban érdemes gyakorolni, ahol nincsenek fák például, de az is megoldás, ha mint egy vak vagy gyengén látót valaki kísér minket a valóságban, nehogy nekiütközzünk a rögvalóságban lévő fizikai tárgyaknak miközben a Doomban gyakjuk az ellent. Igaz már van egy kezdetleges DIY-barkács megoldás az ütközések elkerülésére, ez egy K'Nex gyermekjátékból készült, egy labda gördül egy rácsos szerkezetben, amivel botorkálhatunk a valóság nyomorában, és közben ez egérként is működik a virtuális öldöklés labirintusaiban is.

003_backpack_vr.jpg

A másik probléma még a Backpack VR-al az, hogy egykezes üzemmódban működőképes még csupán, vagyis minden dolgot ezzel az analóg megoldással kell kivitelezni a valós és a virtuális világban, ami nehezített küldetést ígér. Maga a hardver a hátunkon lévő hátizsákba került, ami egy VR kompatibilis laptopot jelent és nincs fejkövető (headtracking) megoldás sem az Oculus HMD-hez itt, ami megakadályozza a tökéletes játékélményt a helyhez kötött VR-el szemben, hiszen így kevesebbet látunk a VR környezetből. Szerencsére a Backpack VR-t folyamatosan upgradeli fejlesztője, így elég szépen kikupálódik, amint újabb játékokkal tesztelik, jelenleg a Quake-el próbálják a 2.0-ás változatot belőle. Hogy ebből mikor lesz tényleges termék, az még a jövő zenéje, de látható a VR világ hétköznapokba való belecsempészését már nagyon akarja mindenki, ha a népi kezdeményezések is ilyen szépen elindultak már.

Pokédrone: pokémon vadászat drónnal egyszerűen lusta játékosoknak nem igazán tiszta forrásból

2016. július 14. - dismay22

008_pokedrone.jpg

Már egy hete lassan minden a Pokémon GO-ról szól és végre nemcsak hekkelve, de jön hazánkba is. A nyugdíjasok nagy örömére, akik botor módon azt gondolják, hogy végre mozognak és kimennek az ájfón és Fácse generáció tagjai a szabad terekre önként és dalolva, mert belátták tévedéseiket. A kedves kis brutál harcos figurák gyűjtése mindenhol megkezdődött, vannak akik emberi erőforrás segítségével, vannak aki gépi intelligenciával szállnak bele az addiktív és megannyi Zacher Gábort követelő okostelefonos játékba.

001_pokedrone.jpg

A legelvetemültebb kockás megoldás itt a korunk és a magyar törvényhozás réme, a most kivégzett Über után a drón lett kötelezően. Hogy ne kelljen barkácsolni sem senkinek így a nyár közepén, egy holland cég a TRDNlabs már árul is miniatűr Pokédrone-t a becserkészéshez és levadászáshoz lusta vagy "fogyatékos" játékosoknak. A tenyerünkbe férő drónnal így sokkal egyszerűbb lesz maga a játék, még a nehezen megközelíthető és nyugdíjas teremőrök vagy rendőrök által őrzött területekre is be tudunk férkőzni a pilóta nélküli repülő járművekkel végre zavartalanul.

002_pokedrone.jpg

Csak csatlakoztatni kell Wi-Fi-vel az okostelefonunkhoz a drónt, a Pokémon GO app már a továbbiakban a Pokédrone GPS-ét és kameráját használja, a mobilunké helyett. Ugyan látható egy videó a Pokémon-vadász drónról, de sokan éltek a gyanúperrel, hogy mindez parasztvakítás és csak egy prototípust mutogatnak a mindenre képes kapitalista és gonosz fejlesztők.

003_pokedrone.jpg

Való igaz, amikor azt firtatták milyen gyorsan sikerült kifejleszteni az eszközt, a cég vezetője bevallotta, hogy mindez még csupán koncepció, de dolgoznak rajta, hogy ténylegesen termékké váljon hamarosan. Vagyis az egész ötlet semmi más, mint a Pokémon brand remek fel- és kihasználása, igaz ezt csak azután tehették volna meg, ha licencelték volna a márka tulajdonosától magát a nevet. 

004_pokedrone.jpg

A TRNDlabs alapító Gerard Nieuwenhuis bevallotta, hogy meghekkelték a Pokémon GO appot, mert maga az együttműködésbe nyilván nem ment volna a Pokémon mögött álló céggel olcsón és örömmel (tudják ma aranytojást tojik nekik ez az őrület nyilván,ezért is találták ki vélhetőleg). A hollandok így csak egy drónt készítettek, aminek a GPS-e és kamerája sikeresen kommunikál a Pokémon GO szoftverrel, tehát nem sértettek jogot vélekedik somolyogva.

006_pokedrone.jpg

Elég lapos és átlátszó kifogás ez, nyilván van az a felhasználói piac a mostani kibővített valóságos nyomulásban, akik megveszik így is illegálisan a cuccot a TRDNlabs-tól. Hogy a kecske és a káposzta is jóllakjon a kereskedelmi forgalomba a nem-Pokédrone néven kerül majd 69 dollárért a minidrón azért, nehogy leverjék őket karónak a japánok.

007_pokdrone.jpg

Hogy aztán maga a felhasználó kipróbálja, hogy lehet-e vele vagy sem Pokémonokat vadászni, az az ő egyéni szociális problémája lesz. Mindenesetre szereztek a hollandok egy jogász céget, és ha minden igaz a jogtiszta Pokédrone majd az év végére kerül a boltokba, ha megegyeztek a név használatáról és kifehérítették a megoldásukat sikeresen.

009_pokedrone.jpg

Maga az ötlet viszont remek, nyilván a Pokémon Company fog kijönni egy saját márkás hasonszőrű drónnal különböző árkategóriák szerint butítva a népet. Ma ugyanis a Pokémon GO az a killer alkalmazás, ami vezeti a nagy nyári uborkaszezonban a Appos toplistákat. Aki nem gyűjti a kibővített valóságban a figurákat és nem figyel a mobilján ez a cucc, az nem is létezik 2016-ban. Csak nehogy a nyugdíjasok is rákapjanak és unokáikat megszégyenítve nyomuljanak székesfővárosunk terein és parkjaiban. Ha a Városliget fáiért nem tüntettek majd a nyomorult Pokémonokért kimegy a nép az utcára. Így lett a Pokémon a nép ópiuma és forog Marx a sírjában.

Sheep View: avagy a nem Google-nek való vidék fellázadt és megoldotta okosban birkákkal a térképezést

2016. július 13. - dismay22

002_birka.jpg

Nehéz idő várnak a digitalizáció miatt a vidéki "bukolikus" létre, ezt már régóta sejteni lehetett. Azt már nyilvánvaló volt, hogy a magyar agrárium 2020 után a padlóra fog kerülni, mert kötelezik a parasztokat, hogy iPad-el menedzselje majd a földjeit és az állatait, de a Brexit most ezt az Agrár-Armageddont csak megerősítette végleg (amúgy is 2020-ig kapott volna a magyar gazda ingyen támogatást, ha még van ilyen állatfaj a nemzet gázszerelője és társai elparasztosodása és nagygazdásodása után). A francia és kapitalista nyugati parasztok árkompenzációja miatt kapott a honi gazdálkodó ugyanis pénzt eddig az EU-tól, amíg bele nem szoknak végleg a precíziós mezőgazdaságba, vagy meg nem szöknek előle az új földesurak végett.

006_birka.jpg

Nem kell félteni a nyugatot sem, ott is fenyeget és mindent fenekestül felforgat a digitalizáció, a Feröer szigeteken a birkák például már nemcsak ilyen csordában növesztik a bundájukat, de a Google Street View-t is kiváltották velük (látható az állatok is élvezik a digitalizáció áldásait, hiszen részesedni akarnak belőle).

001_birka.jpg

Sheep View néven a bundás állatok térképezik fel a szigetvilágot helyi kezdeményezés jóvoltából (aztán majd átkozzák őket, ha minden bokorban turista fog teremni néhány év múlva), hiszen a Google autói ezen a kietlen vidéken elvéreznének néhány kilométer alatt.

005_birka.jpg

Maga birkás térképészeti vállalkozás ötlete egy a hétköznapokban gyakorló egyszeri birkapásztor és egy feltörekvő (a Silicon Valley sorozatot kedvelő) turisztikai szakember közös startupja. Az kiválasztott okos 5 darab állatra egy speciális kengyelben egy 360 fokos kamerát szereltek, miközben legelnek (küzdenek fajtársaikkal) és bejárják a szigeteket mindent felvesznek, amit online kapcsolattal a startup a Google Mapsbe fel is tölt rögvest. Így már 5 sziget újult meg és vált láthatóvá a Street View-ban a helyiek örömére és a leendő turisták lenyűgözésére.

004_birka.jpg

Sőt már direkt ilyen turisztikai 360 fokos videókat is tolnak a helyi vállalkozások, hogy bebizonyítsák mennyire király és turistának való vidék ez az isten háta mögötti Ferörer szigetek.

003_birka.jpg

Kérdés már csak az a Google mit szól ehhez a kezdeményezéshez, hiszen elég finoman megszívatták, hogy maradtak a világon még olyan részek is, ahová a szilícium-völgyi multicég nem akart (vagy nem tud) elmenni, mert a bevált technológiája csődöt mondott volna a kemény terepen. Bizonytalan még, hogy Feröer akkor Nem Google-nek Való  Vidék marad vagy sem ezek után, mert ugye a profit kötelezi a multit, nehogy már megszívassa őket néhány feröeri birkapásztor, jobban ért a digitálizációhoz, mint ők:)

 

 

 

Pokémon GO: népbutítást és kibővített valóságot ad a Nintendo az egyszeri nép fiainak idén nyáron

2016. július 12. - dismay22

003_go.jpg

A Pokémon GO nagyot robbant most a nyári uborkaszezonban, pedig elég bénán kezdték kiadni, hiszen Japánban, Új-Zélandon, majd csak ezután az USA-ban jelent meg a kibővített valóságos mobiljáték. Ha valakinek eddig csak baja volt, mert nem akarta kóder-táborba beíratni a gyereket sem állatosba, most megnyugodhat, ismét van amivel kitudja tölteni a nyarat a Messenger-Snapchat-Instagram szentháromsága mellett a csemetéje. Valószínűleg most gyakorló szülőknek sem kell bemutatni mi az a Pokémon (ha igen itt egy gyorstalpaló nekik), legalábbis a tévében is ment ez a sorozat, meg plüssállatként is tündökölt egy ideig hazánkban is.

001_go.jpg

A mostani okostelefonos változatban ugyanazt kell gyakorolnunk, mint amit anno az általános iskolában úttörőbélyeg gyűjtésként tettük. Csak most "beteg" kis állatokat kell becserkésznünk, majd ezek egymással harcolnak és végeznek is a mi és mások nagy örömére. Van különböző elemhez köthető állat és ezek rendelkeznek bizonyos előnyökkel és hátrányokkal, tehát nem csak a nyers erő, de a stratégia is fontos a harc folyamán és a gyűjtögetésben.

002_go.jpg

A nagy dobás a Pokémon GO-ban most az, hogy az szabad ég alatt is gyakorolhatjuk az eddig a virtuális világban zajló játékot, mert a kibővített valóságot (AR) akarják vele ránk sózni, ami tudjuk bevezetés a drága virtuális valóságba. Mit is jelent ez? A mobilunk valós helyzetének a térképére helyezi el a játék a begyűjtendő Pokémonokat, mint a geocaching ódivatú megoldásában, majd ezeket kell becserkésznünk.

004_go.jpg

A különbség az, nem az erdőben kell kutakodni, hanem a Liget téren Kőbányán, vagy a Nyugati pályaudvaron a kis harcos figurákat. Mindezt tetézik azzal, hogy el is kell találni egy virtuális labdával az állatokat sikeresen, hogy megszerezzük őket. Lehet még fejleszteni és edzeni a figurákat is ezután, hogy táposak legyenek a harcra. Szóval lesz mivel eltolni az egész napot, a gyerek nem fog segíteni a nagyinak. Kivéve, ha büntetésből nem kap mobilnetet és gonosz módra egy alföldi tanyára száműzzük, ahol a kutya sem látott még ilyet (nyilván ide nem fog senki Pokémon figurát sem tolni az AR térbe).

005_go.jpg

Szóval, ha sok beteg embert látunk mobillal nyomulni 20 év alatt mostanában, akkor azok nem zombultak, hanem Pokémon GO-val tolják. Két dolog miatt utálják amúgy ezt az egészet a felnőttek: új brutális mobilakkumulátort kell venni hozzá a gyereknek, mert baromira meríti az aksit és a Pokémonok keresése közben akár el is üthetik az embert. Ha nem figyel a környezetére, a kibővített valóság hamar bárki életébe kerülhet, egy zebrán is könnyen elüthetik, mert a fikció és a valóság az kibővített valóságnak hála felcserélődik könnyedén és annyira addiktív, hogy még Zacher Gábor sem tudja majd kigyógyítani belőle a gyereket.

006_go.jpg

Annak idején a piaristáknál Kecskeméten a walkman volt a tiltott eszköz, amivel az ember a zenébe feledkezve zárta ki a környezetét (a jóakaratú kedves embereket állítólag, akikre figyelni kellett volna a kimenő alatt), most itt a Pokémon GO. Vajon mit szólnak hozzá a kegyes atyák, tiltják vagy elkészítik a bibliai figurás gyűjtögető változatot "Jesus and Pals GO" néven? Mindenesetre maga az ötlet nem új, már annak idején William Gibson is kitalálta a Trendvadász (Pattern Recognition) regényében 2003-ban, csak most sikerült eljuttatni a AR-geolokációs népművészetet a megfelelő kezekbe a népbutításának tökéletes kivitelezésére.

Daydreaming with Stanley Kubrick: ismerjük meg a 2001: Űrodüsszeia nevezetes helyszíneit a virtuális valóság segítségével

2016. július 11. - dismay22

005_space.jpg

Stanley Kubrick egy filmes legenda volt, bármihez nyúlt az siker lett, legyen az scifi, komédia vagy pszichológiai thriller. A leghíresebb filmje a 2001: Űrodüsszeia (1968), az amivel ma egyaránt le lehet nyűgözni a Facebook és kínozni a Snapchat generációt és fiatalkorának boldog és bohó napjaira emlékeztetni a Google+ tagjait.

001_space.jpg

A Daydreaming with Stanley Kubrick egy friss londoni kiállítás (Somerset House), amiben egészen augusztus 24-ig tudunk a virtuális valóság és a 360 fokos videók segítségével ténylegesen bele is kerülni a film kulisszái közé.

002_space.jpg

Norbert Shoemer a VR technológia segítségével valósította meg, hogy a legismertebb és nevezetesebb helyszíneket tudjuk bejárni a filmből. Mi is kocoghatunk így a Discovery One centrifugájában, mint dr. Frank Pool tette.

003_space.jpg

Sajnos nem tudjuk a lábszárcsontot a kezünkbe fogni és majomkodni a monolit előtt, de nincs HAL9000 sem, ezek nem lettek volna annyira jó VéeR élmények vélhetőleg, illetve mítoszt romboltak volna (a majom mégis egy primitív állat, még a virtuális valóságban is meg kell őriznünk a felsőbbrendűségünket).

004_space.jpg

Mindenesetre így is azokat a helyszíneket tették bele a műanyag VR valóságába, melyekbe a legkönnyebben tud egy mai egyszeri halandó beleilleszkedni és tényegesen maradandó élményt jelent számára és talán nem lesz kultúrsokk vagy terror Stanley Mester művének a megtekintése utána.

006_space.jpg

Mert ez a lassú és túlságosan is komoly üzenetet hordozó film megviseli a Mark Zuckerberg találmányán felnőtt emberiséget. Nem az idegenek, hanem a Facebook az emberi faj végzete, mint tudjuk, belehülyülünk és primitív véglényekké degenerálódunk általa, mint a Wayward Pines Abby-jei. Nincs menekvés, erre mutatott rá 48 évvel ezelőtt Stanley Kubrick is a filmjében.

Project Malmo: a Microsoft mesterséges intelligenciáját bárki szívathatja a Minecraftban végre

2016. július 10. - dismay22

004_malmo.jpg

Satya Nadella cégének mesterséges intelligenciáját végre bárki próbára teheti és szívathatja a Minecraft játékban, hiszen ingyenes lett az eddigi titkos MI inkubátor, a Project Malmo. A kiválasztott kutatók már tesztelhették márciusban, akkor még a keresztségben az AIX nevet kapó mesterséges intelligenciás megoldást.

001_malmo.jpg

Most viszont az egész kód nyilvános lett, bárki nyomulhat vele, sőt a Github-on is fenn van a nyílt forráskódú cuccos. Van hozzá tutorial is, ha nem vagyunk még gyakorlottak a gépi elme programozásában. Sőt egy remek tesztkörnyezet is, ez a Minecraft, itt lehet futtatni és tanulmányozni az MI scriptjeit, hogy boldogul a kockás játékban.

002_malmo.jpg

A Microsoft azzal a hátsó szándékkal adta ki a népnek a kódot, hogy az MI tesztelésekor a jelenlegi problémamegoldó készségét tudják majd feltornázni és a navigációt is javítják a virtuális világban, mert még igen könnyen eltéved a gépi elme.

003_malmo.jpg

Matthew Johnson a Project Malmo vezetője azt várja, hogy megannyi modot fognak hegeszteni hozzá a vállalkozó programozók majd. Az egész MI programozást az egyetemek informatika fakultásain lehet majd oktatni így, hiszen ha a kisiskolásoknál bevált a Minecraft, akkor miért ne lehetne egy magasabb fokon is felhasználni ezt a virtuális környezetet. Hogy ne legyenek elveszve a gépi elmével most ismerkedők folyamatosan tolnak fel a YouTube-ra oktató videókat a projektről. Már elég sokan rákattantak, így minden bőrt le tud végre nyúzni a drágán megvásárolt játékról végre a redmondi cég sikeresen. 

Pizzafutárok alkonya: az észt Starship robotok hamarosan kaját szállítanak Európa minden nagyvárosában

2016. július 09. - dismay22

001_pizza.jpg

Ugyan nem sok jövőt jósoltak a Starship Technológies robotos házhoz szállításának az Uber elhasalása miatt az EU több államában mégsem adja a fel az észt startup. 4 városban próbálkozik, így Hamburg, Bern, London és Düsseldorf nyugisabb negyedeinek lakosai vehetik majd igénybe a robotos szolgáltatásokat.

002_pizza.jpg

Míg az USA-ban a drónokra szavaznak az Amazon és a Google jóvoltából, addig a vén kontinensen a hatkerekű robotok lesznek a nyerők állítólag. A robotos verzió Londonban már bizonyított, amikor pizzát szállítottak vele sikeresen. A Just Eat és a Pronto cégeknél bevált a megoldás, hiszen olcsóbb, mint pizzafutárokkal teríteni a terméket és biztonságosabb is, mert senki nem akarta kirabolni a guruló bádogkonténereket.

003_pizza.jpg

A Hermes és a Metro Group próbálkozik a robotos kiszállítással Düsseldorf, Bern és Hamburg városában, 5 kilométeres körzetben visznek ki online megrendelt termékeket. A Starship robotjai kényelmesen haladnak (5-6 km/órás sebességgel) és egy rakat szenzor és GPS garantálja a tökéletes szállítást és a megrendelt cuccok és a robot biztonságát is. Így ha valaki nemes egyszerűséggel be akarná tenni egy furgonba, amint elveszti a kapcsolatát a földdel értesíti a biztonságiakat. Nem lehet tehát vígan a robot mellett pizzát sem lopni vígan mostantól.

004_pizza.jpg

Amint megérkezett a guruló bádogdoboz a célállomására a vásárlója a mobilon kapott kóddal aktiválja és kinyitja azt és begyűjti a kaját vagy a terméket a csomagteréből. Mindez gyors és olcsó megoldás, hiszen egy-egy szállítás csak 1-2 euróba kerül átlagosan, ezért is kell az 5 kilométeres körzet még jelenleg, de ha elterjed a robotos házhoz szállítás nagyobb körzetben is teríthetnek. Ha beválik a 4 EU nagyváros akkor újabb országok kerülnek terítékre, még Budapest sem ússza meg a robotokat. Vajon a pizzafutárok majd tüntetnek ellenük, mint az Uber esetében?

Olyan mobilos IoT megoldást tudnál egy társadalmi problémára, amely mindenkit érint?

2016. július 08. - dismay22

iot.jpg

Küldd be a Mobil Weekend Budapest 2016 ötletversenyére és ha szerencsés vagy, szeptemberben megvalósítja azt egy komplett fejlesztői csapat, veled az élen!

De mit is értünk pontosan IoT alatt?

Somogyi Róbert, a Mobil Weekend Budapest 2016 főszervezője az Internet of Things-ről:

Az idei konferenciát azért építjük az IoT téma köré, mert a jövő technológiai innovációi mind IoT alapúak lesznek. Egyszerűen előre kell tekinteni és a mobilfejlesztésben azt látom, hogy önmagában egy alkalmazás kevés a sikerhez. Technológiában és hardverben kell gondolkodni, hogy a termék értékesíthető legyen.“

Az IoT alapja, hogy az eszközök olyan chipekkel és szenzorokkal ellátott modulokból épülnek fel, melyek önálló adatszolgáltatásra képesek, emellett pedig egy internethez hasonló hálózatot alkotva kommunikálnak egymással.

“Magyarországon szinte el sem tudjuk képzelni, hogy milyen hatással lesz az életünkre, ha ez a technológia az iparból leszivárog a hétköznapjainkba… ezért is várunk olyan ötleteket idén a fejlesztői versenyünkre, amelyek mobilos IoT megoldásokkal adnak választ mindennapi vagy az eltérő iparágakban jelentkező problémákra. Célunk, hogy ezek publicitást kapjanak, így az emberek betekintést nyerhessenek a – szinte már a jelennek számító – jövőbe.”

A Mobil Weekend Budapest 2016 ötletversenyén, mi erre vagyunk kíváncsiak: tudsz-e olyan alkalmazással irányítható okos eszközt mondani, amilyen még nincs a piacon, de égető szükség lenne rá?

Az ötletversenyre ITT tudsz jelentkezni.

Mobil Weekend Budapest 2016 weboldala

Mobil Weekend Budapest 2016 Facebook oldala

SoundStage Virtual Reality Music Studio: minden ami ma egy elektronikában utazó zenész szemének, szájának ingere lehet

2016. július 08. - dismay22

006_vr.jpg

A virtuális valóságot nagyon ki akarják találni sokan manapság (mert el kell adni hamarabb, mint a konkurencia tenné azt), több kevesebb sikerrel ez sikeredik is. A legtöbben a meglévő 3D játékok és szoftverek szolgai VR másolatát tolják a leendő vásárlók elé, hiszen ezek már teljesítettek, nem lehet belőle baj, ha beletoljuk a kedves júzert, úgyis élvezni fogja a virtualitás intimitásának az örömét vélhetőleg. Egy új trendi iparág lehet a virtuális pampákon a VR zeneszerzés, legalábbis erre már voltak értelmes kísérletek az évben.

001_vr_4.jpg

A legújabb, a Steam platformhoz köthető megoldás a SoundStage, ami egy VR Sandbox (VR szoba a pontos neve, hiszen a helyet adják, amit majd nekünk kell belakni hangszerekkel a megfelelő zenei stílusnak megfelelően). Egy virtuális DJ pultnak indult, de tele lehet mindenféle effektusokkal és hangszerekkel pakolni a virtuális teret benne igény és zenei stílusok szerint.

002_vr_2.jpg

Így lehet benne virtuális dobszett, szintetizátor, kontroller és egyéb ma divatos eszköz a zene és zajkeltésre. Hogy még jobb legyen a dolog ezt a virtuális stúdiót mindenki magának kell, hogy felépítse, vagyis a szintiket és effekteket külön kell majd bele vásárolni és folyamatosan lehet fejleszteni is, mint egy analóg stúdiót a rögvalóságban.

003_vr_3.jpg

Nem más így ez, mint egy szimulákrum, a valóság emulálása, vagyis precíz és a tökéletességre utazó zenészek mindent lemásolhatnak a virtuális valóságban a hardvereket és a szoftvereket is tudják itt teljes értékűen zenei produkciókra használni.

005_vr_2.jpg

Van itt is Ableton Live, az elektronikus zenészek kötelező zenei szoftvere és 360 fokban használhatunk mindent, sokkal egyszerűbben mint a való világban, hiszen a VR tereiben az alkotás örömét senki nem korlátozza, végre egyes egyedül lehetünk megint. A többiek a pokol tudjuk a tegnapi győztes franciáktól.

007_vr.jpg

Az más dolog, hogy azért látogatókat is engedhetünk ebbe a VR térbe, illetve ez a fajta VR-zenélés a kollaborációt is sokkal kényelmesebbé teszi, a virtuális hangszereket ugyanis nem kell bele applikálni a fizikai panellakásba kínkeservvel és a szomszédok sem anyáznak végre a zenei ízlésünk végett. Maga a kezdő SoundStage csak 10 dollár mellesleg, de ezzel csak a hobbizenészek lehetnek elégedettek. Ezután kezdődik a Nagy Mű, a virtuális stúdió megteremtése és a zenei produktum elkészítése.

Snapchat Memories: lemondott az eltűnő üzenetek öröméről végleg a Z generáció közösségi médiája?

2016. július 07. - dismay22

001_snap.jpg

A Snapchat bevállalta, hogy az eredeti efemer üzenetes megoldása nem lehet működőképes már 2016-ban tovább, hiszen most a nagy nyári uborkaszezonban bevezette a Memories nevezetű új archívumát. Vagyis vígan böngészhetnek barátaink és ismerőseink az elmúlt hónapok üzenteiben, ha méltónak találjuk azokat, hogy ne tűnjenek el a többi digitális szemét tengerében. Persze ezt elegánsan oldották meg, van perszonalizált emlékezet, amit a My Eyes Only címkével jeleznek, vagyis senki nem látja csak mi és majd akinek megengedjük a jövőben.

002_snap.jpg

Maga a hivatalos bejelentés szerint készíthetünk mostantól új történeteket, vagyis összefűzhetjük végre azt mi történt velünk egy nyaraláson napról napra, maga ez egy új Storiesba kerül, ami megmarad idétlen időkig. Vagyis a Snapchat-en ahogy megjelent a 35 évesek feletti generáció, a hosszabb narratíva is kötelezővé vált az új felhasználók igényei szerint (igen ők nem funkcionális analfabéták és tudnak olvasni!). A Memories-be kerülő Snap-eket meg is oszthatjuk ismerőseinkkel, de posztolhatjuk is önálló sztoriként is őket.

005_snap.jpg

Nyilván ezt a legjobban a tartalommarketingben a Snapchaten utazó cégek fogják értékelni, így folyamatosan lehet egy márkát brandelni újabb és újabb íncsiklandozó bemutatókkal a nép (vagyis a potenciális vásárlók) és a cég nagy örömére. Nem véletlen, hogy sokan megorroltak a Snapchat-re, hogy elárulta az eredeti célját, de ugye vagy megszokják a kedves felhasználók ezt a Memories cuccot vagy megszöknek, nem kötelező használni mellesleg.

004_snap_1.jpg

Amúgy, hogy a hisztiző réteg megnyugodjon most vettek fel egy új dizájnert, hogy még több a kibővített valóságos megoldást csempésszenek bele a már kissé megunt grafikus szűrőkbe. Szóval a Snapchat igyekszik minden generáció a Z, X, Y igényeit is kielégíteni egyszerre. Kérdés az meddig lehet majd feszíteni a húrt, hiszen akár akarják, akár nem ez semmi más, mint az elfészbukosodás első jele.

IoT és a valóság: az okos városok elterjedéséhez nélkülözhetetlenek lennének az okos emberek

2016. július 07. - dismay22

002_smart_1.jpg

Mindenki az okos városokról papol, közben okoslakások épülnek még Budapesten is ezerrel parasztvakításként a legtöbb esetben, de a város nem igazán okosodik, ha körbenézünk a belvárosban, pedig mindenki a Dolgok Internetéről beszél nagy arccal a médiában.

01_smart.jpg

Nem könnyű eldönteni mit is rejt ez az okos város fogalom pontosan: okos eszközöket, melyeket egymással szinkronizálunk és irányítunk a világszéles hálózaton keresztül, vagy magát az infrastruktúrát, hogy minden vezérelhető költséghatékonyan. Vagy ez az egész csak egy nagy átverés, hogy újabb költségekbe verjék magukat az amúgy is eladósodott önkormányzatok?

003_smart_1.jpg

Az egész IoT dolgot viszont egészen máshol kellene megragadni talán: az okosdolgokat csak olyan emberek tudják majd kihasználni a dolgos hétköznapokban, akik maguk is ismerik ezeket az eszközöket. Vagyis azokat a problémákat akarják kezelni, melyek a kapcsolt IoT technológiákkal ténylegesen a város életének a megváltoztatására és a fejlődésére szolgálnak, vagyis okos emberek, akik okosan oldanak meg hétköznapi problémákat a Dolgok Internetének a segítségével.

004_smart_1.jpg

Így vélekedik Gordon Feller is, a Cisco konzultánsa is, aki a Meeting of the Minds projekt egyik alapítója, szerinte ettől okos egy okosváros, vagyis a benne lévő okos emberektől. Az IoT a mai modern városok fenntarthatóságának és élhetőségének az egyik záloga lesz, a Meeting of the Minds egy dialógust és mozgalmat kezdett ezért.

006_smart.jpg

Ma már 20.000 döntéshozó tartozik a tagjai közé, hogy az okosvárosok mozgalmát népszerűsítse és az alapokról indítsa el azt a folyamatot, ami majd a szép színes okosvalóságot eredményezi a jövőben. Kis lépésekkel lehet ugyanis szerintük csak ezt az egész okostechnológiát megvalósítani a mindennapokban, a lassan haladva elv mentén kivitelezve azt. Ha nem értik maguk az okosvárosokban élő emberek, mire való az egész teljesen felesleges ez az egész okoskodás vélekednek.

Elérkezett "chemputerek" kora: a jövő már elkezdődött, csak mi még nem tudunk róla

2016. július 06. - dismay22

001_chemputer.jpg

A jövő már elkezdődött, csak mi még nem tudunk róla, legalábbis egy halom olyan dolog történik mostanában (kibővített és virtuális valóság és önjáró autók és társaik stb.), melyekről scifikben olvashattunk csak eddig és csak 2050 után véltük, hogy majd megvalósulnak. Sokan a mesterséges intelligencia hallatán is a Terminátor sorozat Skynetjét vizionálják, most vajon mit szólnak ahhoz, hogy a hadsereg tudósai a kémiai számítógépek által növesztett drónokban gondolkoznak.

002_chemputer.jpg

A metódus működőképes, legalábbis a BAE System koncept-videója erre utal, hogy nem viccelnek az egyenruhások. A radikális új ICT megoldást Chemputer névre keresztelték, a kémiai ágensek által kiváltott processzusok alkalmasak komplex elektronikus rendszerek és pilóta nélküli repülő tárgyak növesztésére molekuláris szintről indulva. A videóban az látható, hogy milyen fázisokban fejlődik ki egy ilyen kémiai drón, a tervezéstől a szintézisen át a megteremtéséig követhetjük a fázisokat.

004_chemputer.jpg

Maga az ötlet, ha ténylegesen az IT iparban is szabvánnyá válik bizonyítja, hogy a kémia tudománya egy új korszakba lépett, a boldog és szép szintetikus digitális világba léphet az emberiség végre. Emberi erőforrás beavatkozása nélkül lehet gépeket növeszteni, ami egy boldog vagy borzalmas jövőt vizionálhat a szociológusok és a filozófusok számára, de az ICT ipar totális átalakulását is felvázolja. Nem 2050-ben, hanem néhány év múlva már vélhetőleg.

005_chemputer.jpg

Már soha nem lesz a világunk a régi, ha a chemputerek kora elérkezik. Maga a Chemputer atyja Lee Cronin az University of Glasgow (Cronin Group PLC) bizakodó, hiszen ha működőképes lesz a drónok növesztése, akkor a chemputerekkel szinte bármilyen gépet meg lehet alkotni, olcsón és gyorsan emberi beavatkozás nélkül.

Skype Meetings: a Microsoft újra feltalálta a videokonferenciát, az üzletemberek rémálmát

2016. július 06. - dismay22

001_ms.jpg

Nincs új a nap alatt gondolhatnánk, hiszen Satya Nadella cége a Microsoft ismét felelevenítette a videokonferenciás legendás céges időket (azok izzadságszagú műanyag öltönyeivel és kínos videós kalandjaival együtt), igaz kicsit ráncfelvarráson esett át, hiszen a Skype-ban jelent meg ez a lehetőség. Hogy nagyon fontos, hogy rákapjanak az öltönyös népek jelzi azt is, hogy ingyenes a Skype Meetings alkalmazás.

002_ms.jpg

A célcsoport ezúttal a KKV-k birodalma, hiszen van ebből profiknak való fizetős cucc is, aminek a neve a Skype for Business. Igaz itt 250 fős minikonferenciákat is lehet rendezni már, sőt Outlook, Word és a nép ópiuma a Prezivel sújtott időkben, a PowerPoint is szervesen bele lett varrva az üzleti csomagba.

003_ms.jpg

A Skype Meetings viszont már csak a PowerPointos kollaborációt és képernyőmegosztást engedélyezi. Maximum 10 emberrel tudunk konferenciát rendezni az első 2 beetetős hónap alatt, aztán meg kell elégednünk 3-al, ami sovány vigasz 2016-ban, de mit is vártunk egy ilyen redmondi alkalmazástól (business as usual).

005_ms.jpg

A részvevők bármilyen eszközről csatlakozhatnak a virtuális konferenciákhoz, rendelkezésre áll perszonalizált URL, mint a nagy testvére esetében is. Sőt működik a "head tracking" fícsör itt is, vagyis a konferencia tagjainak a feje mindig a kép középpontjába fog kerülni bármennyire is izegnek és mozognak közben, ebben a képméret sem akadályozza az MS technológiáját.

06_ms.jpg

Az a tény, hogy 60 nap után már csak 3-asban lehet konferenciázni a Skype Meeting megoldásával jól mutatja mire is jó ez a Microsoftos freemium modell. Csekély vigasz az, hogy a mezei Skype is tudja a 10 fős konferenciát alapból, persze kérdés még meddig, ha ugye megjelent a piacon ez a lebutított Skype for Business megoldás most a nyár közepén.

007_ms.jpg

Persze tudni, hogy kilóg a lóláb, mert a Microsoft a Hangouts konkurenciája akar lenni ezzel az ingyenes üzleti megoldással elsősorban. Illetve nem szabad elfeledkezni a manapság céges intranetként alkalmazott Slack is tudja már ugyanezt kiegészítő modulokkal régen. 

DeepMind Health: végre valami értelmes dologra is használja a Google a mesterséges intelligenciáját

2016. július 05. - dismay22

001_eye.jpg

Sokakat elborzaszt a mesterséges intelligencia létezése, mint pl. Elon Muskot korunk önjelölt Vasemberét. Ugyan lehet vele villogni a Google-nek is, hogy képes alázni Go és hasonszőrű táblás játékokban emberi erőforrásokat, illetve már önállón tanul, fest, rajzol és felismeri gazdáját és kommunikál is a gépi elme (fára még nem mászik sajnos). Mégis mindig valami hiányérzetük van, ha az MI vagy a szingularitás előkerül, miért akarunk bazári majmot csinálni a szerencsétlen gépi algoritmusokból, amikor tömérdek olyan probléma lenne, amit ténylegesen megoldhatna ez a nyomorult mesterséges intelligencia végleg az emebriség nagy előnyére.

004_eye.jpg

Most úgy tűnik rájöttek erre a Google mérnökei is, mert a DeepMind új kutatási projektje az orvosoknak segít végre, hogy fel tudják ismerni és meg is előzzék a korai fázisban a látást károsító szembetegségeket. Ehhez egy brit startup segítségét vették igénybe, akik otthon vannak ebben és a gépi tanulást már több milliónyi szem szkennelt adatán átfuttatták, így a gépi algoritmus meg tudta tanulni, melyek azok a mintázatok, melyek arra utalhatnak, hogy az adott páciens szemét látáskárosulást okozó betegség fenyegetheti.

003_eye.jpg

Ezek olyan apró eltérések egy egészséges szem szkennelt mintájában, melyet egy emberi erőforrás, még ha tanult medikus is könnyedén figyelmen kívül hagyhat, de a gép szerencsére nem téved soha (csak 5-6 százalékban állítólag). Az orvosi adatok hozzáférését a UK National Health Service engedélyezte (NHS), ugyanis tőlünk nyugatabbra kicsit érzékenyebbek a páciensek, ha kísérleti nyúlként használják fel a betegségeikről vagy orvosi vizsgálataikról szóló bizalmas adataikat (beleegyező nyilatkozatot adtak hozzá, amikor a szem szkennelést elvégezték rajtuk ingyenesen).

005_eye.jpg

A mesterséges elme eddigi találatai valóban feltártak szembetegségeket korai stádiumban, a módszer működik, de tökéletesíteni kell, hogy még a súlyosabb kezelések előtt a korai fázisokban tudják megelőzni a szemek világának az elvesztését a gépi tanulás segítségével a jövőben. A DeepMind már elég jól elboldogul a cukorbetegség (diabéteszes retinopátia) detektálásával a mintákban, de a makula degenerációt (sárgafolt sorvadás) is kiválóan felismeri. Jelenleg az NHS Moorfields Eye Hospitalban végzik a teszteket a gépi elme segítségével sikeresen, a neve Optical Coherence Tomography (OCT) hivatalosan.